Tuesday, March 13, 2007

K1 Heroes 8 recap


Jag är som ni märkte i min preview inte särskilt positivt inställd till K1 Heroes och nu i efterhand var den här galen att perfekt exempel på varför. Visst, den bjöd på lite underhållning men jag kräver mer än så. Sen tycker jag dessutom att sporter av den här typen ska vara ganska hårt reglerade för att se till deltagarnas säkerhet.

Jaja, nog om det och över till själva galan, vi börjar som vanligt med resultaten, tagna ifrån Sherdogs fightfinder:

1 Hiroki Ozaki Masataka Chinushi Submission (Armbar) 1 1:17
2 Masanori Kanehara Tetsu Suzuki Decision (Majority) 2 5:00
3 Bernard Ackah Hyun Pyo Shin TKO (Punches) 1 1:11
4 Melvin Manhoef Yoshiki Takahashi TKO (Punches) 1 2:36
5 Mou Siliga Min Soo Kim KO (Punch) 1 2:37
6 Vitor Ribeiro Ryuki Ueyama Submission (Triangle/Armbar) 1 1:48
7 Andre Dida Hiroyuki Takaya TKO (Broken Nose) 1 3:29
8 Katsuyori Shibata Yoshihisa Yamamoto TKO (Punches) 1 0:09
9 Gary Goodridge Jan Nortje TKO (Punches) 1 3:00
10 Kazushi Sakuraba Yurij Kiselov Submission (Triangle/Armbar) 1 1:26
11 Kazuyuki Miyata Kultar Gill Submission (Guillotine Choke) 1 3:38
12 Caol Uno Ali Abdelazizi Submission (Armbar) 1 1:58
13 Hideo Tokoro Kazuya Yasuhiro Submission (Armbar) 1 3:00

Första matchen på sändningen jag såg var Mighty Mo vs. Min Soo Kim. Min Soo Kim må vara hur bra på judo som helst men i MMA har han ingenting att hämta. Utgången var som väntat att han blev knockad av en överhandshöger i första ronden.

Sen var det dags för Andre Dida vs. Hiroyuki Takaya, huvudgalans på förhand mest jämna och svårtippade fight. Iaf för mig, jag har inte full koll på alla här riktigt. Och dom tre första fighterna har jag ingen koll på öht. Det var iaf en riktig slugfest där Dida först får in en riktig uppercut som troligen bryter näsan på Takaya men läkaren låter honom fortsätta och direkt får han in en träff som nästan sänker Dida. Men han lyckas hålla sig uppe och efter ett par minuters sluggande så tittar läkaren på Takaya igen och bryter matchen.

Sen var det dags för Shaolin vs. Ueyama där Shaolin får in ett snygg armlås på under 2 minuter.

Härnäst var det Bernard Ackah vs. Hyun Pyo Shin där Ackah vann på TKO efter en dryg minut.

Nästa match var Katsuyori Shibata vs. Yoshihisa Yamamoto där Shibata van på TKO efter hela 9 sekunder. Det var lite längre tid än väntat faktiskt, han tog det lite försiktigt kan jag tro.

Sen var det Gary Goodridge vs. Jan Nortje. Goodridge börjar matchen med att stå i ringhörnan och täcka slag medans Nortje matar slag och visar upp helt horribel teknik. Goodridge bara står still och håller sig för huvudet. Men jag antar att Nortje blev trött av det där för sen plockar Goodridge ner honom på mattan och bankar ut en TKO seger. Matchen var sämre än det låter.

Härnäst var det Melvin Manhoef vs. Yoshiki Takahashi som väntade. Innan matchen ens har börjat får Manhoef en varning för att han har smörjt in benen och han torkas ren. Men utgången är lika självklar för det och Manhoef vinner på TKO efter 2½ minut.

Sen var det dags för kvällens mest tragiska match. Kazushi Sakuraba vs. Yurij "The Ukranian Playboy" Kiselov. Sakuraba vann med ett armlås efter 1½ minut men det tragiskt att se honom gå sånna här matcher. Han är sliten och trasig efter att ha mött killar som väger 15-20 kilo mer än honom större delen av sin karriär. Yurijs träningsvideo som visades innan såg bara den amatörmässig ut. Det är inte värdigt för Sakuraba att gå sånna här matcher. Han är en legend och borde sluta sin karriär som en sådan och inte som ett skämt.

Sen var det Kazuyuki Miyata vs. Kultar "Black Mamba" Gill där Miyata vann med ett Brabo-choke. Ingen vanlig submission och en jag faktiskt inte kände till. Det var lite kul att se. Jag trodde först det var en giljotin och kände mig lite dum. Men efter att det rapporteras som det på Sherdog så då känns det inte lika farligt.

Nästa match var Caol Uno vs. Ali Abdelazizi. Supergullige Uno vann med en armbar efter typ 2 minuter. Jag hade föredragit att se Caol Uno tillbaka i UFC. Det gick starka rykten om att han skulle komma tillbaka dit men jag antar att förhandlingarna inte gick igenom. Hoppas dom inte är helt döda utan att vi får se honom i UFC igen.

Kvällens sista match och main event var Hideo Tokoro vs. Kazuya Yasuhiro. Tokoro vann precis som väntat med en submission och kvällens tema verkar vara armbars och Tokoro vill inte vara sämre han. Tog honom faktiskt hela 3 minuter innan han fick in den, det förvånade mig faktiskt lite.

UPDATE: Mer gifs från galan finner ni här.

No comments: