Saturday, April 7, 2007

Pride 34: Kamikaze preview

UPDATE: Gilbert Yvels nya motståndare är Akira Shoji och Wanderlei Silva vs. Igor Vovchanchyn kommer inte att ske då Wanderlei inte blivit clearad av NSAC att tävla.
Fight order:
1. Edson Drago vs. Yoshihiro Nakao
2. Butterbean vs. Zulu
3. Makoto Takimoto vs. Zelg Galesic
4. Akira Shoji vs. Gilbert Yvel
5. James Thompson vs. Don Frye
6. Shinya Aoki vs. Brian Lo-A-Njoe
7. Ricardo Arona vs. Sokoudjou
8. Kazuyuki Fujita vs. Jeff Monson

Vilken jävla röra, jag hade tänkt vänta med en preview av Pride 34 tills cardet var klart men jag tror inte vi vet säkert vilka som är med förrens galan är över. Det sjukt röriga och sena hanterandet av vilka som fightas är en sak jag INTE kommer saknar när Zuffa tar över kontrollen.
För er som funderar på att se galan live så börjar det 09:00 på söndag morgon svensk tid, 2 timmar efter det att UFC 69 är slut.
Så här ser det ryktade fightcardet ut för tillfället:
Kazuyuki Fujita vs. Jeff Monson
Ricardo Arona vs. Rameau Thierry Sokoudjou
Shinya Aoki vs. Brian Lo-A-Njoe
Zelg Galesic vs. Makoto Takimoto
James Thompson vs. Don Frye
Edson Drago vs. Yoshihiro Nakao
Eric "Butterbean" Esch vs. Wagner "Zuluzinho" de Conceicao Martins
Wanderlei Silva vs. Igor Vovchanchyn
Gilbert Yvel vs. Akira Shoji
Sergei Kharitonov vs. TBA
Mark Hunt vs. TBA

Men jag tror inte Yvel, Kharitonov, Hunt eller Silva vs. Vovchanchyn kommer att hända. Yvel skulle ha mött Bazigit Atajev men han är ute pga av skada. Mycket synd då han har ett record på 16-1 och kanske kan vara något. Hans enda förlust är mot Alistair Overeem i Pride 24 där han åkte på ett knä mot kroppen som sänkte honom. Jag minns inte den fighten men det var precis i slutet av andra ronden.

Wanderlei Silva vs. Igor Vovchanchyn tror jag inte kommer hända. Jag tror inte Wanderlei är clearad av NSAC och grejer. Om den nu händer är jag lite kluven. Jag tror det kan bli en riktig kanonfight och en bra fight för båda, men inte just nu.
Wanderlei har precis blivit tok-knockad 2 gånger och skulle behöva börja om lite enligt mig.
Igor har inte tränat heltid på länge utan driver en restaurang och tränar lite submissionwrestling bara. Att möta en hungrig Wanderlei i sin comeback med kort varsel känns inte som en bra idé. Lite lose/lose över den matchen just nu.
Om Igor vinner så jaha, en otränad ringrostig Igor klarar av att besegra Wanderlei och han har nu 3 raka förluster. Och Igor vinner inte så mycket på det, eftersom Wanderlei har 2 förluster så kommer en förlust mot Igor innebära mer att folk säger han är dålig än att Igor är bra.
Om Wanderlei vinner så jaha, han vann över en otränad ringrostig Igor vars senaste betydelsefulla vinst var för sju år sedan mot Mark Kerr.
Men det hade troligen blivit en riktig kanonfight som jag inte tror hade gått till domslut så jag är lite kluven. Jag vet inte ens om jag hoppas att den kommer bli av eller inte.

Kazuyuki Fujita vs. Jeff Monson tror jag är galans main event. Fujita har inte sett särskilt bra ut på sistone faktiskt och jag tror Monson är bra nog för att ta honom. Troligen på decision, kanske en submission.

Ricardo Arona vs. Rameau Thierry Sokoudjou är Aronas chans att hämnas på sin lagkamrat och en matching jag verkligen gillar. Jag tror inte Sokoudjou är i klass med Arona och att hans knock av Rogerio mest var en blandning av flyt och överskattning av Rogerio. Men med sån explosivitet och klipp i nävarna så vet man aldrig, Arona har ofta hakan högt uppe. Jag tror ändå att Arona tar det här ganska enkelt men jag är grymt nyfiken och peppad för den här matchen. Arona via sub eller TKO i första ronden.

Shinya Aoki vs. Brian Lo-A-Njoe är inget mer än en chans för världens just nu bästa P4P grappler inom MMA att visa upp sig. Något mindre spektakulärt än en twister och jag blir besviken. Aoki via sub i första ronden.

Zelg Galesic vs. Makoto Takimoto är tänkt att vara en chans för Galesic att visa upp sina fina stående tekniker men Takimoto är en tuff judo-lirare som nog kommer försöka ta det här till marken så fort som möjligt. Jag tror inte han lyckas hålla det där tillräckligt utan Galesic vonner på KO eller TKO förr eller senare.

James Thompson vs. Don Frye känns som en oerhört trött matchning. Don Frye är inte kul att titta på i dagsläget, gammal och otränad. Thompson är stor och han borde ta det här om han inte klantar till det totalt. Så Don Frye vinner alltså, nej förresten. Jag tror Thompson tar det här faktiskt.

Edson Drago vs. Yoshihiro Nakao tror jag Edson Drago vinner på TKO. Rätt ospännande om man säger så.

Eric "Butterbean" Esch vs. Wagner "Zuluzinho" de Conceicao Martins däremot kan bli hur kul som helst. War of the fläskbergs! Jag tror Butterbean tar det här då han har visat att han faktiskt har riktigt krut i nävarna och inte bara påhittade fighter på sin meritlista.

Gilbert Yvel vs. Akira Shoji är helt totalt ospännande. Jag tror Yvel tar den på TKO i första ronden.

Oerhört oengagerande gala faktiskt men det blir nog kul att se ändå. Tragisk sista gala av DSE dock, dom förtjänar ett bättre avsked än så här.

2 comments:

Unknown said...

Fan va löjligt att inte wand fick fighta, de va väl bara två dar eller nått kvar på avstängningen?

Mattias S said...

4 dagar tror jag.
Men jag tror dom ville markera att det här är ingen lek.
Jag tror faktiskt det var för det bästa.