Tuesday, April 3, 2007

UFC 69: Shootout preview

Den här veckan är det inte bara UFC Fight Night 9 vi har att se fram emot utan till helgen är det dags för UFC 69: Shootout från Huston, Texas. Fightcardet är som följer:
Main Card:
Georges St. Pierre vs. Matt Serra
Diego Sanchez vs. Josh Koscheck
Mike Swick vs. Yushin Okami
Kendall Grove vs. Alan Belcher
Roger Huerta vs. Leonard Garcia

Prelims:

Heath Herring vs. Brad Imes
Thales Leites vs. Pete Sell
Luke Cummo vs. Josh Haynes
Pete Spratt vs. Marcus Davis

Det saknar en riktigt main-event värdig fight men annars tycker jag det är en på pappret riktigt bra gala. Många har klagat men förutom att det saknas en main event värdig fight så är det mycket tight.

Kvällens main event är Georges St. Pierre vs. Matt Serra och det känns inte överdrivet spännande. Jag gillade Matt Serra innan TUF 4 och gillar honom ännu mer nu men han har inte i ringen att göra med St.Pierre. Jag ger honom ändå större chans än dom flesta andra verkar göra men inte tillräckligt stor för att klassas som något annat än obefintlig. Det är synd att Serra inte vill gå ner till LW för där kan han ha betydligt intressantare matchingar och större framgångar. St. Pierre via TKO i andra ronden är mitt tips. Hade galan varit i Februari hade min gissning varit Serra via spinning backfist KO i första ronden.

Galans co-main event är Diego Sanchez vs. Josh Koscheck där TUF1 deltagarna möts igen. Koscheck var extremt oerfaren och hade nästan enbart sin brottning och atletiska förmåga att gå på men klarade sig ändå bra mot Diego som redan då var en rutinerad och imponerande KOTC mästare. Diego vann ändå den matchen klart men Koscheck bjöd på bra motstånd. Sedan dess har båda killarna utvecklats enormt mycket och dessutom är det svårt att basera så mycket på en TUF-fight där deras förberedelser varit allt annat än optimala. Jag tycker Diego är en mycket bättre och mer underhållande fighter men Koscheck är fan bra han också. Jag fick en avsky mot Koscheck under den första säsongen av TUF då han visade upp typiska mobbardrag och han verkar vara en rätt osympatisk kille faktiskt. Så därför hejar jag stort på Diego som jag känner mig neutral mot personligen men han gör ofta fantastiska matcher. Jag tror Diegos driv, uthållighet, dynamik och submissions kommer vara avgörande i den här fighten och jag tror han vinner på TKO eller submission i tredje ronden.
Prefight intervju med Josh Koshceck

Mike Swick vs. Yushin Okami är en annan kanonfight på den här galan. Okami mötte nuvarande mellanviktsmästaren i UFC Anderson Silva för ett drygt år sedan i en turnering på Hawaii i ROTR och kontrollerade Silva i dom 2½ minuter fighten pågick innan Silva liggandes på rygg knockar Okami med en otillåten spark eftersom Okami också var på marken. Mycket tråkigt, hade gärna sett den fighten fortsätta. Okami har varit imponerande men inte lika imponerande som Mike Swick. Mike Swick har verkligen bara gått igenom alla han mött efter TUF1 som om dom varit amatörer fram tills det att han mötte Loiseau. Loiseau dök aldrig riktigt upp i den fighten och bjöd inte på något riktigt motstånd och Swick dominerade hela matchen utan att köra över Loiseau. På sätt och vis har Swick inte blivit testad sen han gick ner till MW efter TUF1. Är han så bra eller har han haft flyt? Jag vet inte riktigt, lite av båda tror jag. Hursomhelst kommer Okami sätta honom på prov och jag tror det här blir en kanonfight. Jag tror Swick vinner på domslut men jag blir inte ett dugg förvånad om Okami tar det. Oddsen mot Okami är löjliga, om du bettar på MMA är Okami ett bra val.
Prefight intervju med Mike Swick

Kendall Grove vs. Alan Belcher kan nog bli kul den också. Jag gillar Kendall och hans långa, 198cm, spinkiga kropp ger honom en lite udda stil. Belcher blir dock ingen lätt uppgift men jag tror Kendall tar det här på submission.
Prefight intervjuer med Groove och Belcher

Roger Huerta vs. Leonard Garcia känns klockren som öppningsfight med två lättviktare som båda är ifrån Texas med mexikanskt ursprung. UFC satsar ganska hårt för att locka till sig fler latinamerikanska fans i allmänhet och mexikaner i synnerhet. Känns som dom har haft det i åtanke när dom gjorde den här matchningen. Jag har varit imponerad av Huerta hittils och jag tror inte han gör mig besviken här. Men då har jag inte sett något av Garcia men han verkar ha varit ganska inaktiv så jag tror Huerta tar det här i en mycket underhållande fight på TKO i första eller andra ronden.

Heath "Texas Crazy Horse" Herring vs. Brad "The Hillbilly Heartthrob" Imes är en annan typisk hemmaplansmatchning med två stycken texasbor. Eller med sina rötter i Texas iaf. Heath Herring har haft en lång karriär och var en gång i tiden rankad så högt upp som #5 i tungviktsdivisionen. Nu säger det iofs mer om hur tunn den divisionen är och har varit men ändå. Han är inte särskilt bra på något men han rör sig bra för att vara så stor och är ganska bra på det mesta. Utom att försvara nedtagningar så kanske. Brad Imes har inte hållt på med MMA särskilt länge och jag har inte sett honom på ett år så han lär ha utvecklats en del. Men jag tror Heath Herring tar det här ändå. Jag hoppas vi får se den här fighten. Herring via TKO tidigt chansar jag på. Imes brukar inte backa undan.
Prefight intervjuer med Herring och Imes

Thales Leites vs. Pete Sell känns rätt underhållande den också. Pete Sell är ganska bra och Leites också. Svårt att säga vem som tar den här faktiskt men jag chansar på att Leites tar den. Bara en känsla jag har.

Luke Cummo vs. Josh Haynes har jag inte så mycket att säga om. Haynes har ett hjärta större än dom flesta och Cummo är rätt underhållande. Jag tror Cummo tar men man ska inte räkna ut Haynes.

Pete Spratt vs. Marcus Davis har jag ännu mindre att säga om. Rätt välkända killar egentligen men jag har inget konstruktivt eller känslomässigt att säga. Tror Davis vinner iaf.

Jag tror det här kan bli en kanongala och jag hoppas på många snabba avslut så vi får se många prelim fighter på PPVn. Här kan ni också se UFCs 10 minuters preview på galan:

No comments: