Wednesday, April 18, 2007

UFC 70: Nations Collide preview

På lördag är det äntligen dags för UFC 70: Nations Collide som sänds Live från Manchester, England och det är ett kanon card vi får se enligt mig.

Main Card:

Mirko "Crocop" Filipovic vs. Gabriel "Napao" Gonzaga
Michael Bisping vs. Elvis Sinosic
Andrei Arlovski vs. Fabricio Werdum
David Heath vs. Ryoto Machida
Assuerio Silva vs. Cheick Kongo

Prelims:

Matt Grice vs. Terry Etim
Junior Assuncao vs. David Lee
Alessio Sakara vs. Victor Valimaki
Dennis Siver vs. Jess Liaudin
Edilberto "Crocota" Souza De Oliveira vs. Paul Taylor

Main event för kvällen är tungviktsfighten Mirko "Crocop" Filipovic vs. Gabriel "Napão" Gonzaga där vinnaren får möta Randy Couture i en titelfight på UFC 74. "Napão" har länge varit en av världens absolut bästa brassejutsu killar i viktklassen över 99kg där han bland annat har en världsmästartitel. Hans UFC debut var en horribel match mot Kevin Jordan som han ändå lyckades avsluta riktigt bra med en supermanpunch knock. Det var inte särskilt konstigt att Gonzaga inte gjorde så bra ifrån sig då hans gravida fru hade stött på komplikationer, låg nära döden och en av tvillingflickorna hon bar på dog bara några veckor innan hans fight. Gonzaga valde att vara med och ta hand om sin fru istället för att träna ordentligt men han ville ändå inte dra sig ur och fighten blev som den blev. Så med tanke på omständigheterna var jag ändå imponerad och han har fortsatt imponera i sina efterföljande fighter också.
Crocop är en av världens absolut bästa tungviktare, beroende på vem man pratar med så hamnar han som #2 eller #3 i världen, jag menar själv att han för tillfället är #2. Crocop gick från ren stående fighting i K1 till MMA i Pride för snart 6 år sedan och har efter en medioker inledning blivit en av världens absolut bästa fighters. När jag säger medioker så räknar jag hans oavgjorda match med Takada som riktigt trots att den troligen var uppgjord. Takadas båda vinster var uppgjorda men vet inte hur det är med hans oavgjorda. Sen hade han också en oavgjord med Wanderlei Silva som han skulle förlorat om det inte var för särskilda regler men efter det så fick han ordning på sitt MMA game och verkade nästan ostoppbar. Tills han mötte Antonio Rodrigo Nogueira det vill säga. Efter att fullkomligen spöat skiten ur Nogueira i tio minuter så gör han i andra ronden ett misstag som Rodrigo tar till vara på och får det till marken där han får till en otroligt snygg armbar på Crocop. Crocop kommer tillbaka bättre än någonsin med två imponerande vinster innan det är dags för 2004års tungviktsturnering där Crocop är en av favoriterna. Men han verkar lite för bekväm och arrogant och blir knockad av Kevin Randleman redan i första omgången. Randleman hade en väldigt enkel taktik, börja med att bara skjuta in för nedtagningar och få Crocop att sänka händerna, sen fejka en inskjutning och skicka iväg ett slag istället. Randleman behövde bara försöka sig på en nedtagning innan Crocop helt sket i att skydda sig. En match som lärde Crocop mycket. Han kämpar sig upp till toppen igen och trots åtskilliga förseningar så mötte han till slut Fedor Emelianenko där han förlorar på enhälligt domslut i en jämn men ändå klar fight. Efter det såg det nästan ut som Crocop var slut. Han mötte en otränad Josh Barnett som var tillbaka efter en skada han ådrog sig i hans tidigare möte med Crocop ett år tidigare. Crocop såg extremt passiv ut, det såg inte ut som om han brydde sig ett dugg och Barnett kontrollerade fighten totalt till en början. Crocop fortsatte se ut som om han inte brydde sig men Barnett var i väldigt dålig form och tog slut och Crocop lyckas ändå vinna på ett enhälligt domslut. Jag brukar säga att Crocop vann inte den matchen, Barnett förlorade, men Crocop vann inte. Nästa match var mot Mark Hunt där han inte bara såg ut som om han inte brydde sig utan som om han ville därifrån. Han joggade ifrån Hunt och kollade på klockan flera gånger. Även om han träffade tio gånger så mycket så såg Hunt ut som om han inte brydde sig och eftersom Hunt gick framåt och Crocop bakåt så vann Hunt på delat domslut. Egentligen ett horribelt domslut om man har ett konsekvent poängsystem men det har dom inte i Pride så då kan det bli på det viset. Jag trodde nästan Crocop var slut vid det här laget och när han får möta inte ens topp 25 rankade mellanviktaren Ikuhisa Minowa i första rundan av 2006 års öppna viktklass turnering så var det ju bara löjligt tänkte jag. Men Crocop kom ut med en bestämdhet och fokus i blicken som jag aldrig sett tidigare. Och om han ser så fokuserad ut mot någon som Minowa så har han hittat något som driver honom som aldrig förr. Han vinner turneringen i väldigt imponerande stil och går sedan vidare till UFC där han besegrar Eddie Sanchez på TKO i första ronden och här är vi nu. Varför har jag då gått in så detaljerat i Crocops väg hit? Jo, för att visa hur jag ser på hans fokusering. Inte nog med att han blivit en allt bättre och mer mångsidig MMA fighter utan han har även utvecklats mentalt och verkar extremt fokuserad. Det spelar ingen roll hur mycket jag gillar Napao eller att Napao har verktygen att kapitulera på Crocops misstag både stående och på marken. Mot en så här fokuserad Crocop tror jag inte han kommer få några misstag att kapitulera på. Min gissning är inte helt oväntad Crocop via TKO i andra ronden. Men om Crocop gör ett misstag så kommer Gonzaga ta chansen.

Michael Bisping vs. Elvis Sinosic är ett test för Bisping. Sinosic är bättre än vad många ger honom cred för men han är ingen fighter som kommer bli någonting mer. Han är ändå ett lagom test för att se var man har nya killar någonstans. Bisping verkar dock redan ha passerat det stadiet och jag skulle hellre ha sett honom möta någon annan gatekeeper. Men det ska ändå blir intressant att se hur han ser ut mot Sinosic. För att se bra ut mot Sinosic behöver du vara en BRA fighter. Bisping via TKO eller nått i andra ronden.

Andrei Arlovski vs. Fabricio Werdum har fått väldigt lite uppmärksamhet från UFCs sida men verkar bland fans, inklusiva mig själv, vara den bästa fighten på galan. Just nu har jag Werdum rankad som #5 och Arlovski som #8 men det är lite missvisande då jag egentligen håller dessa herrar väldigt nära varandra. Detta är en helt underbar matchning i mina ögon där det är ett rejält test för båda två. Arlovski borde ha ett övertag stående men Werdum har sett allt bättre ut där. På marken har vi ännu inte sett Arlovski särskilt mycket och vi vet att Werdum är grym där. Otroligt spännande och det känns som en ren 50/50 match för mig. Jag tror och hoppas ändå på Arlovski här då jag hoppas att han är så bra som jag en gång trodde han var och omständigheter har kommit ivägen. Arlovski på enhälligt domslut är mitt gissning här.

David Heath vs. Ryoto Machida skulle egentligen ha varit Forrest Griffin vs. Ryoto Machida som var en riktigt grym matchning i mina ögon. Forrest vs. Machida var ett riktigt bra test för båda två och vi skulel verkligen få se vad dom gick för. Nu var Forrest tvungen att dra sig ur pga infektion i knät och obesegrade David Heath ställde upp på relativt kort varsel. Heath ser det här som en jättechans att slå sig in i toppen av 93kgs divisionen men Machida är ingen lätt kille. Heath har fightats två gånger i UFC men jag minns inte någon av hans fighter eller om jag ens har sett dom. Jag tror ändå att Machida är för mycket för honom och jag hoppas att Machida får till ett snyggt avslut här. TKO i första eller andra ronden.

Assuerio Silva vs. Cheick Kongo är en annan riktigt bra matchning. Assuerio har inte haft det lätt i UFC, en förlust på domslut mot en sjuk Tim Sylvia och en giljotin av Brandon Vera men har efter det skaffat sig två vinster i mindra organisationer och är nu tillbaka där han får möta Cheick Kongo. Hade inte Kongo förlorat mot Carmelo Marrero hade han varit utmanare till titeln då han har visat upp riktigt imponerande stående fighting. Frågan är hur mycket han utvecklats på marken där han fortfarande är relativt grön. Detta känns som en typisk grappler vs. striker. Om det blir stående vinner Kongo, på marken Silva. Kongo är stark i klinchen då han har en bakgrund i både thaiboxning och grekiskromersk brottning och Assuerios nedtagningar är mest ifrån klinchen om jag inte minns helt fel så jag tror Kongo blir för svår för honom. Kongo via TKO/KO i andra eller tredje ronden är min gissning.

Bland prelim matcherna är det framförallt italienaren Alessio Sakara som intresserar mig. Ända sedan jag såg honom första gången har jag varit grymt imponerad av hans händer. Riktigt snygg boxning men trots att han har ett par knockar på sin meritlista så verkar han sakna det där riktiga krutet i nävarna. Och hans taktik har många gånger varit väldigt märklig och han har inte lyckats riktigt. Nu senast spöade han skiten ur Andrew McFedries i några minuter tills han fick för sig att sluta med det och blev istället knockad själv i en mycket märklig sekvens. Jag hoppas verkligen att han tar klivet upp och får ihop hela sin arsenal för jag tror han kan bli riktigt bra, fortfarande.
Men även Edilberto "Crocota" Souza De Oliveira är jag riktigt jävla sugen på att se, han har varit grymt imponerande har jag hört och han har många fina submissions på sitt record. Han har hittls bara mött brazilianska dussinfighters så det är svårt att veta hur bra han är och Paul Taylor är en tuff engelsman på hemmaplan och vi lär få svaret på hur bra Crocota är efter det här. Jag tror Crocota vinner på submission i första eller andra ronden.
Matt Grice är en annan kille som jag har hört väldigt mycket bra om och han har ett ruggigt imponerande record så här långt. Han verkar ha stor potential och lär bjuda på en kanonfight tror jag.

Det kan inte bli lördag snart nog!
Här kan ni också se UFCs 10 minuters promo preview av galan: