Thursday, May 31, 2007

K1 Dynamite!! USA preview

Vi har ännu en späckad MMA-helg framför oss med framförallt den stora K1 Dynamite!! USA galan och Zuffa ägda WECs TV-debut men också IFL och TKO.

K1 Dynamite har haft mycket strul och det verkat ha varit helt kaos vad gäller förberedelserna. Det verkar dock som det mesta löst sig till min stora förvåning faktiskt. Ska bli intressant och se om dom lyckas förvåna mig vad gäller antalet besökare också.

Om vi börjar att gå igenom dom fighters som från början var tilltänkta men som av en eller annan anledning inte kommer vara med så är det märkligaste fallet Hong Man Choi som blev nekad en fighterlicens eftersom hans hjärnröntgen visade oegenheter. Men den apparat som användes var inte stor nog för Chois enorma huvud utan man fick göra på ett annat sätt som inte är lika pålitligt. Choi ska senare ha gjort riktiga tester som visar att han frisk och kan fightas utan fara men CSAC har inte godkänt dom testerna och Choi kan stämma dom för diskriminering eftersom han inte fick en rättvis prövning.

Gina Carano har tvingats hoppa av pga magsjuka och diarre och ingen ersättare har skaffats så hennes tilltänkta motståndare Jan Finney får alltså ingen chans att visa upp sig heller.

Ray Sefo vs. Marvin Eastman blir inte heller av då Sefo inte klarade den medicinska undersökningen.

Mu Bae Choi, Antonio Silva, Javier Vazquez, Anthony "Dos Caras Jr. " Rodriguez, Eric "Butterbean" Esch och David "Tank" Abbot har av olika anledningar också dragit sig ur. Tror säkert jag glömt eller missat någon också. Trots alla avhopp, skador, sjukdomar, dåliga kontraktsförhandlingar och en stenhård sportkommision så är det dock ett godkänt card vi får se. Kanske inte det mest relevanta men det lär garanterat vara underhållande. Jag vill egentligen fördöma den här typen av freakshow galor men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte såg fram emot det här. Så här ser det (troligtivs) slutgiltiga fightcardet ut:

Main PPV Card:
Royce Gracie vs. Kazushi Sakuraba
Brock Lesnar vs. Min Soo Kim
Melvin Manhoef vs. Dong Sik Yoon
Siala "Mighty Mo" Siliga vs. Ruben Villareal
Johnnie Morton vs. Bernard Ackah

Showtime undercard:

Jake Shields vs. Ido Pariente
Tim "Big Perm" Persey vs. Jonathan Wiezorek

Prelims:
Hideo Tokoro vs. Brad "One Punch" Pickett
Katsuhiko Nagata vs. Isaiah Hill
Gesias "JZ" Calvancanti vs. Nam Phan

Kvällens main event är alltså Royce Gracie vs. Kazushi Sakuraba en rematch på deras legendariska 90-minuters möte för snart 7 år sedan som slutade med att Royce tvingades ge upp med en spricka i lårbenet. Den här matchen kommer egentligen alldeles för sent då både Sakuraba och Royce har tappat en hel del av sin magiska aura efter några tunga förluster. Det ska ändå blir kul att se hur matchen utvecklar sig. Jag tror faktiskt Royce har bättre chans än i deras första möte, han har något bättre standup nu och även om han är äldre så verkar Sakuraba vara i klart sämre skick. Och eftersom dom flesta verkar välja Sakuraba så går jag emot strömmen och säger att Royce tar det här på domslut.

Brock Lesnar vs. Min Soo Kim är debut för den föredetta WWE-stjärnan Lesnar och jag tror inte han får större problem med Kim utan tar det här på TKO i andra ronden.

Melvin Manhoef vs. Dong Sik Yoon är faktiskt en ganska spännande matchning. Manhoef har tack vare sin standup och väl valda motståndare en hel del hype bakom sig från fans och många tror att han kommer mörda Dong Sik. Men bland andra Yoshihiro Akiyama har visat att Manhoef inte är särskilt mångsidig. Dong Sik Yoon visade också mot t.ex Rampage att han blivit allt bättre på att anpassa sin fantastiska judo till MMA. Och som vi alla vet äger judo så jag säger Dong Sik Yoon på submission i första eller andra ronden.

Siala "Mighty Mo" Siliga vs. Ruben Villareal är väll inte direkt lysande men Mighty Mo bjuder nästan alltid på highlight värdiga KO avslut, vare sig han levererar dom eller råkar ut för dom själv. En av mina absolut favorit knockar är fortfarande Kaoklai vs. Mighty Mo i K1. Alltså jag älskar den knocken, måste ha med en gif på den här. Här tror jag dock att det blir Mighty Mo som levererar slaget. Finns en risk att Ruben tar ner Mighty Mo och vinner ett LnP domslut men det tror jag inte. Mighty Mo via överhandshöger KO i första eller andra ronden.

Johnnie Morton vs. Bernard Ackah är den föredetta NFL-spelaren Johnnie Mortons MMA debut och han möter den japanska tv-personligheten Bernard Ackah. Jag har ingenting mer att tillägga.

Jake Shields vs. Ido Pariente är en chans för Jake Shields att visa upp sig. Pariente har jag dock ingen bra koll på men han är från Israel och ska vara riktigt bra på submissions. Jew-Jitsu är en mycket farlig kampsport så Shields får vara försiktig. Shields kan dock sina grejer på det området och men brukar inte direkt avsluta sin matcher så jag säger Jake Shields på domslut.

Tim "Big Perm" Persey vs. Jonathan Wiezorek kanske kan bli något men jag har för dålig koll för att kunna säga något. Två tungviktare med ganska bra records men mot tveksamt motstånd.

Hideo Tokoro vs. Brad "One Punch" Pickett hoppas jag verkligen vi får se, Tokoro bjuder nästan alltid på fantastiska matcher. Mot någon som Pickett som inte är särskilt duktig på marken tror jag vi kan få komma att se honom glänsa extra mycket. Tokoro på submission i första eller andra ronden.

Gesias "JZ" Calvancanti vs. Nam Phan är en annan match som jag verkligen hoppas vi får se. Jag har inte alls sett tillräckligt av "JZ" men det jag har sett har imponerat och hans record är fint. Nam Phan minns jag inte riktigt. Men jag tror JZ tar det här på domslut eller kanske en sen submission.

Den olympiska mästaren Katsuhiko Nagata kommer att möta antingen Isaiah Hill eller Gabe Ruediger, kan inte riktigt lista ut vem av dom det kommer bli. Ingen aning om vem Isaiah Hill är så jag hoppas på Gabe. Här kommer det vara på 161 lbs också så han borde inte ha problem att klara vikten.
UPDATE: Ok, det blir inte Gabe Ruediger då CSAC har nekat honom licens pga av "mental health issues". Bwahahaha. CSAC är ett stort skämt. CSAC representanten Armando Garcia baserar sitt beslut på The Ultimate Fighter där han menar att Gabe hade ett nervöst sammanbrott efter att han inte klarade av vikten.

Som sagt, inte den mest relevanta galan men det kan bli kul ändå. Hoppas vi får se alla prelims bara.

5 comments:

Unknown said...

Nja...den här galan ser jag nog mest som en parantes....dagens roligaste var dock att Gabe nekats pga mental health issues. Hahahahahaha..det e humor på hög nivå...mest för att det är sant. Killen var ju inte på riktigt i Tuf. "ok, jag måste gå ner i vikt...ska bara äta denna biten tårta..seeeen ska jag gå ner i vikt."

Sen Sakuraba Vs. Gracie..kom igen nu. Sätt båda två på ett bra retirementhome nu så vi slipper se dom förnedra sig själva mer.
Jag e på Rampages linje här närhan sa "I´ll even fight Sakurabas old ass". Ge oss den fighten för då lär sakuraba aldrig mer kunna gå upp i en ring efter det.

Mattias S said...

Jo, visst, galan är ett skämt men kan komma att bli ett kul skämt. :)

Anonymous said...

det där kommer haunta gabe resten av hans liv hahaha

Alltid varför said...

Kul med returmatchen mellan Saku och Royce. Jag ser dock Saku som den bättre såväl stående som i nertagningar som i markkampen, och jag skulle bli förvånad om det slutade i annat än poängseger för Saku.

Lesnar kommer att vinna på TKO (g'n'p) på någonstans runt 1:30. Synd att han inte fick möta Choi.

Jag gillar Yoon, men han har inte visat sig klara stående fight särskilt bra, och Manhoef brukar se ruskigt bra ut inledningsvis. Riktigt klassisk striker-grappler-match, där jag tror på antingen Manhoef via TKO i första ronden eller Yoon med någon typ av armlås sent i matchen. Intressant match som skulle kunna bli riktigt bra.

Warpath är en hårding som jag inte kan se rå på Mighty Mo. Visst skulle han kanske kunna pannkaka Mo till poängvinst, men Mo verkar precis som Hunt vara skapad till kampsport, så jag har svårt att se honom hållas nere en hel match. Warpath verkade helt oberörd av Ruttens bomber, så det ska bli intressant att se hur mycket kraft Mo verkligen har. Mo, KO.

Och Tokoro är som sagt alltid sevärd.

Sammantaget en bra gala, men hade samtliga originalmatcherna blivit av hade den haft sanslös potential.

Mattias S said...

Jag känner mig allt mer osäker på mitt val av Royce men om jag får rätt så kan jag ju stajla med det, och om jag har fel så kan jag säga att det var en chansning. ;)