Saturday, June 2, 2007

WEC 28 preview

På söndag är det äntligen dags för WEC att göra Live TV debut och första gången vi får se Zuffa ägda WEC på TV öht. Det ska bli mycket kul att äntligen kunna följa nya WEC med sin fokusering på dom lättare viktklasserna. Med en bra tv-deal som den dom har nu kan WEC verkligen växa och förhoppningsvis kommer vi se allt fler lättviktare i världsklass i organisationen. Det är ett riktigt bra card vi får se så här vid premiären trots att Carlos Condit som håller welterviktstiteln blev skadad och fick dra sig ur.

Main Card:
Urijah Faber vs. Chance Farrar
Mark Hominick vs. Rani Yahira
Alex Karalexis vs. Josh Smith
Craig Zellner vs. Brian Stann

Prelims:
John Alessio vs. Alex Serdyukov
Brock Larson vs. Kevin Knabjian
Mike French vs. Jeff Bedard
Cub Swanson vs. Micah Miller
Charlie Valencia vs. Brian Bowles

Main event för kvällen är alltså fjäderviktstitelfighten Urijah Faber vs. Chance Farrar. Urijah Faber har länge ansetts vara en av världens bästa fjäderviktare men han har inte mött så mycket motstånd i världsklass som man hade velat se. Förhoppningsvis kommer det bli ändring på det. Chance är en rätt ung kille som ska ha imponerat ordentligt, obesegrad med 5 vinster varav inget på domslut. Jag tror dock Fabers rutin, erfarenhet och skicklighet är för mycket och tror Faber vinner på TKO i typ tredje ronden.

Mark Hominick vs. Rani Yahira är en fjädervikts match där vinnaren lär möta vinnaren av föregående fight om titeln. Hominick slog igenom för en bred publik när han chockerande vann över Yves Edwards med en triangel. Yahira är en Rickson Gracie tränad submission fighter som har en hel del fina submission vinster på sitt record. Dom ska ha tränat med varandra flera gånger och vad jag har hört så ska Rani inte kunna ta ner Hominick eller hänga med i hans tempo så jag tror Hominick tar Yahira på TKO eller domslut. Men Yahira kanske kan överraska med en submission om han får chansen.

Alex Karalexis vs. Josh Smith är en lättviktsfight där Karalexis är mest känd från The Ultimate Fighters första säsong och när han senare förlorade mot Kenny Florian efter en ruggig armbåge. Josh Smith har jag ingen koll på men han verkar ha ett hyfsat record. Jag tror dock Karalexis tar det här, kanske på TKO men har ingen riktig koll på endera fighter för att säga mer.

Craig Zellner vs. Brian Stann är en fight i lätt tungviktsdivisionen och jag har ingen aning om någon av dom. Ni kan kolla fightfindern och gissa lika bra som jag.

John Alessio vs. Alex Serdyukov är en rematch då dessa båda herrar möttes för knappt ett år sedan i WEC 23 där Alessio vann med ett rear naked choke. Jag ser inte att särskilt mycket har ändrats och tror Alessio vinner även den här gången.

Brock Larson vs. Kevin Knabjian är jag riktigt intresserad av då Brock Larson är en kille man verkligen bör hålla ögonen på, 20 vinster varav bara 2 på domslut och bara en enda förlust och det mot topprankade Jon Fitch på domslut. Han skulle egentligen ha mött Carlos Condit om welterviktstiteln men han får vänta lite till på sin chans. Knabjian (jag älskar det namnet, smaka på det, Knabjian) har jag ingen koll på men han ska vara rätt bra och kommer kanske testa Larson lite. Dock tror jag inte han kommer hota Larson utan Larson tar nog det här ganska klart ändå på en submission i andra ronden.

Mike French vs. Jeff Bedard har jag ingen direkt koll på mer än att jag hört att French verkligen suger och kollar jag på hans record så verkar det stämma. Bedard är obesegrad med 8 vinster och lär mosa French om det jag har hört stämmer.

Cub Swanson vs. Micah Miller har jag absolut ingen koll på men av deras record att dömma är det två riktigt bra killar som möts och det kan bli en riktig kanonfight då ingen av dom är särskilt benägna att gå till domslut. Lättviktare som inte gillar att gå till domslut är nästan en garanti för en grym fight även om tekniken inte är på topp.

Charlie Valencia vs. Brian Bowles har jag heller ingen koll på alls och kollar man på deras record säger det inte mig så mycket. Valencia verkar dock mycket mer erfaren men svårt att säga hur bra Bowles är.

En riktigt trevlig gala får jag säga och det ska bli jävligt kul att äntligen börja kunna följa WEC och dom lättare viktklasserna lite bättre. Jag tror det här kan bli en riktig kanongala faktiskt, många matcher som kan bli riktigt underhållande.

No comments: