Thursday, July 12, 2007

Späckad MMA-Helg del 1, Cage Rage 22 och Bodog

Den här helgen har vi fyra stycken sevärda galor att se fram emot. Först på lördag är det Cage Rage 22: Hard as Hell ifrån England, senare på natten är det Bodog Fight: Eddie Alvarez vs. Matt Lee. På söndag är det dags för Shooto: Back to our Roots 4 och på måndag är det dags för K1 Heroes: Middleweight Tournament Opening Round. Ok då, måndag är kanske rent tekniskt inte helgen men jag räknar in det ändå.

Först ut är det alltså Cage Rage 22: Hard as Hell som vi har att se fram emot. Eller så mycket att se fram emot vet jag väll inte om det är men en del spännande matchningar är det ändå.

Eric "Butterbean" Esch vs. Tengiz Tedoradze
Mario Sperry vs. Lee Hasdell
Wesley "Cabbage" Correira vs. James Thompson
Kimo Lepoldo vs. James Thompson
James Thompson vs Neil Groves
Edson Drago vs. Gary Turner
Herb Dean vs. Dave Legeno
Mark Buchanan vs. James McSweeney
Paul Cahoon vs. Mark Epstein
Ronnie Mann vs. Robbie Olivier
Marius Zaromskis vs. Ross Mason
Ross Pointon vs. Dean Bray
Joe Mac vs. Bad Boy
Michael Johnson vs. Damien Riccio
Tom Watson vs. Ed Smith

Eller ja, spännande och spännande. Eric "Butterbean" Esch vs. Tengiz Tedoradze lär ju bli underhållande iaf. Jag är iofs faktiskt helt seriöst allvarligt menat ganska imponerad av Butterbean. Han har visat sig vara förvånansvärt bra i MMA och han är ett litet guilty pleasure att se på alltså. Ska bli kul att se hur han står sig mot Tengiz.

Mario Sperry vs. Lee Hasdell verkar dock bli verken spännande eller underhållande. Mario Sperry har aldrig riktigt lyckats överföra sin superba grappling förmåga till MMA och vid 41 års ålder tror jag inte han nånsin kommer göra det. Men Lee Hasdell bör han kunna ta ner och dominera på marken.

Cabbage vs. James Thompson ska bli kul att se också. Cabbage har dock sett rent horribel ut på sistone. Efter det att han förlorade på Andrei Arlovski för tre år sedan har det inte gått bra alltså och jag väntar mig inte mycket av honom här. Thompson däremot hoppas jag fortfarande att han ska kunna göra något. Efter sin snabba förlust mot Aleksander Emelianenko så verkade hans stil mogna och mot Fujita såg han faktiskt riktigt bra ut tills han valde att bara stå och slugga när han blev trött. Sen dess har han några olyckliga förluster men frågan är om han är påväg tillbaka nu.
Cabbage är ute pga skada och Kimo ersätter, Kimo, suck. Vad ska man säga om honom? Jag tror Thompson tar det här rätt enkelt.
Nu är Kimo också ute och det blir James Thompson vs Neil Groves istället. Ingen som helst koll på Groves men jag antar att Thompson är bättre.

Edson Drago vs. Gary Turner är ta mig fan en riktigt legit intressant fight. Drago hade rätt mycket hype bakom sig men så mötte han kompetenta grapplers i Pride och hypen dog lite. Men stående är han riktigt bra. Gary Turner är ingen sopa stående han heller om man säger så. Klart den mest intressanta matchen på galan enligt mig. Jag tror att Gary tar det men jag har inte riktigt tillräcklig koll på båda killarna för att kalla det mer än en känsla.

I övrigt är det inte så mycket som jag har koll på alls eller som man behöver ha koll på.
Två korta saker då kanske, det känns lika udda varje gång man ser Herb Dean fightas och det ska bli kul att se hur kasst record Ross Pointon kan ha och fortfarande få matcher.

Och lite senare är det alltså dags för Bodog fight: Eddie Alvarez vs. Matt Lee.
Matt Lee vs. Eddie Alvarez
Yuki Kondo vs. Trevor Prangley
Kelly Kobald vs. Tara LaRosa
Jorge Masvidal vs. Yves Edwards
Branden Lee Hinkle vs. Roman Zentsov
Amar Suloev vs. Chael Sonnen
Mark Burch vs. Yoshiki Takahashi
Eben Oroz vs. David Love
James Jones vs. Nick Agallar

Faktiskt en hel del intressanta matchningar här men jag är ganska besviken på fighten som ska vara main event. Matt Lee vs. Eddie Alvarez känns inte överdrivet spännande liksom. Alvarez har imponerat tidigare i sin karriär men i hans senaste fight blev det väldigt tydligt att han är för liten för weltervikt och inte bra nog för att väga upp det när han möter tuffare motstånd. Matt Lee känns som en ren showcase fight för Alvarez och nog för att jag tycker att showcase fighter lämpar sig ibland så är det inget som hör hemma i ett main event.

Yuki Kondo vs. Trevor Prangley känns då betydligt intressantare. Yuki Kondo var precis som Dan Henderson en sån där kille som alla pratade om att dom borde gå ner till mellanvikt istället och att dom där skulle dominera totalt. Dan Henderson har visat sig vara ganska framgångsrik även som mellanviktare men för Kondo har det inte gått lika bra och man undrar om han har så mycket kvar att ge. Prangley är kanske inte i absolut världsklass men han är en mycket kompetent fighter och håller en mycket hög lägstanivå. Om en laddad 100%ig Yuki Kondo dyker upp kanske han tar det här men jag tror inte han gör det och att Prangley istället tar det här, troligen på domslut.

När det gäller Kelly Kobald
vs. Tara LaRosa har jag inte så mycket att komma med, tyvärr. Kobold är obesegrad men LaRosa är ett par snäpp bättre än dom hon mött tidigare tror jag. LaRosa tar det här i vad jag tror blir en riktig kanonfight.

Vad ska man säga om Jorge Masvidal vs. Yves Edwards? Yves Edwards var länge ansedd att vara en av världens allra bästa lättviktare efter att ha varit UFCs okrönte lättviktsmästare och sedan gått vidare med att vinna ett domslut över Hermes Franca och en submission över Dokonjonosuke Mishima efter det att UFC lagt ner sin lättviktsdivision helt. Att sedan förlora ett hårfint delat domslut mot topprankade Joachim Hansen var inget som sänkte folks tro på hans förmåga, snarare tvärtom. Men sen dess har han inte vunnit något att lägga märke till. Han såg bra ut mot Joe Stevenson men att se bra ut är inte nog. Känns som han skulle behöva en nystart av något slag. En vinst här känns lite som ett måste för Yves. Men av hans record att döma är Masvidal ingen kille man kör över hur som helst. Han har bara 2 förluster och 10 vinster, bland annat en över Joe Lauzon. Jag tror jag har sett hans bodog fighter men det är inga jag lagt på minnet i vilket fall som helst. Ska bli kul att se och jag hoppas Yves visar sin klass här, jag var ett stort fan av Yves när han var i UFC. Hans KO av James Thomson på UFC 49 är fortfarande en av mina absoluta favoriter.

Branden Lee Hinkle vs. Roman Zentsov är en annan intressant match. Hinkle är ju ingen höjdare kanske men han har bra brottning och brottning är Zentsovs svaghet. Zentsov har en rätt bra winstreak på senaste tiden efter att tidigare i sin karriär vara väldigt ojämn. Eller ja, så ojämn var han ju inte då han förlorade mot alla som var åtminstone halvbra. Men han verkar har blivit mycket bättre sedan dess och jag tror han tar det här på en TKO eller nått.

Sen har vi även Amar Suloev vs. Chael Sonnen som är värd att uppmärksamma. Suloev har ibland sett riktigt riktigt bra ut och har flera riktigt imponerande vinster på sitt record så som Dean Lister, Yushin Okami, Murilo Bustamange och Din Thomas. Men han har inte riktigt lyckats ta steget upp till att hålla sig uppe på den nivå han kanske förtjänar att vara på. Chael Sonnen är en mycket kompetent fighter men jag ser inte att han når upp till Suloevs högstanivå overall. Men han har bra brottning och skulle kunna ta det här på domslut. Men jag hoppas och tror på att Suloev tar det här på en TKO.

Resten av fighterna har jag inget att säga om. Kan nog blir riktigt bra det här faktiskt.

Shooto och K1 Heroes previews kommer imorrn eller nått.

No comments: