Sunday, July 15, 2007

Späckad MMA-Helg del 3, K1 Heroes

På måndag är det alltså dags för den första omgången i årets K1 Heroes lättviktsturnering, eller mellanviktsturnering som dom kallar det men jag går efter internationella viktklasser där 70kg- är lättvikt. Aja, en titt på galans fightcard börjar vi med iaf:

Superfights:
Kiyoshi Tamura vs. Taiei Kin
Alexandre Franca Nogueira vs. Shuichiro Katsumura
Melvin Manhoef vs. Bernard Ackah
Ralek Gracie vs. Katsuyori Shibata

Tournament Fights
Caol Uno vs. Katsuhiko Nagata
Hideo Tokoro vs. Kultar Gill
Vitor Ribeiro vs. Kazuyuki Miyata
Reserv: Artur Oumakhanov vs. Andre Dida

Förra årets vinnare Gesias "JZ" Calvancanti skulle också varit med men var tvungen att dra sig ur pga skada. Artur Oumakhanov ersätter honom men varken han eller hans motståndare blir ordinarie i turneringen utan om JZ kan vara med i nästa omgång verkar det som att han tar den platsen.
Egentligen skulle nysignade Rameau Thierry Sokoudjou ha mött Melvin Manhoef men han lyckades inte få ett visum i tid och istället möter Manhoef Bernard Ackah som i sin tur egentligen skulle mött Dong Sik Yoon men som var tvungen att dra sig ur pga skada.

Kiyoshi Tamura vs. Taiei Kin känns inte särskilt spännande, Tamura är ganska bra och Kin är mest en ren striker så Tamura borde ta ner det här och vinna ganska enkelt. Submission eller TKO i första ronden. Taiei hade en fin knock i sin förra match och om Tamura blir för oförsiktig stående kan han kanske överraska.

Alexandre Franca " Pequeno" Nogueira vs. Shuichiro Katsumura är ännu mer ospännande då jag inte ser hur Katsumura kan vinna öht. Sen gillar jag inte riktigt "Pequeno" då han duckade Gilbert Melendez i så där 1½ år eller nått när han var shootochamp. Han har sedan dess bara förlorat och jag antar att Katsumura är en kille som ska ge honom självförtroendet tillbaka.

Melvin Manhoef vs. Bernard Ackah lär bli en grymt underhållande fight. Ackah har i sina två fighter visat sig vara en riktigt kapabel striker och med tanke på hans bakgrund som komiker och tv-personlighet är det riktigt imponerande. Men mot en riktig striker av Manhoefs kaliber tror jag inte han står sig. Manhoef på TKO eller KO relativt tidigt tror jag.

Ralek Gracie vs. Katsuyori Shibata är Raleks MMA debut och man undrar lite vad nästa generations Gracies ska ha att erbjuda. Jag har inget klart minne av att ha sett någon av hans BJJ eller submission wrestling matcher så jag har ingen aning om vad man har att förvänta sig av honom. Shibata har en bakgrund som pro-wrestler och hade senast en match som varade i 8 sekunder innan han vann på TKO. Helt omöjligt för mig att göra en förutsägelse baserat på det. Men jag är nyfiken på Ralek iaf, Gracie namnet har fortfarande en aura kring sig även om den bleknat på sistone.

Årets lättviktsturnerning ser ut att vara den bästa hittils, om nu dom föregående mästarna hade varit med förstås. 2005 vann Norifumi "Kid" Yamamoto men han är nu upptagen med att försöka kvalificera sig till OS 2008 i brottning. Förra årets vinnare Gesias "JZ" Calvancanti är som sagt ute pga skada men kommer troligen att ta en plats i turneringen i nästa omgång.
Utan "Kid" Yamamoto och "JZ" Calvancanti är det Vitor "Shaolin" Ribeiro som får stå som favorit till att vinna hela turneringen. Det ska bli så skönt att se "Shaolin" möta bra motstånd igen, sist han mötte riktigt bra motstånd var när han förlorade sin Shooto-titel mot Tatsuya Kawajiri för snart 3 år sedan. Jag blir förbannad när en av världens bästa fighters inte möter det motstånd som vi fans förtjänar se honom möta.
Sen vill jag höja ett varningens finger för Artur Oumakhanov som jag tror har en chans att skrälla om han får chansen då jag tror hans stil matchar sig ganska bra med övriga i fältet.

Caol Uno vs. Katsuhiko Nagata tror jag kan bli ganska bra. Nagata är en mycket välmeriterad grekisk-romers brottare och han tog bland annat en silvermedalj i OS år 2000. Han har visat sig kunna använda sin brottning ganska bra i MMA men jag tror Caol Uno är för rutinerad och tuff för att förlora mot Nagata och att han vinner på submission eller domslut.

Hideo Tokoro vs. Kultar "Black Mamba" Gill är en chans för Tokoro att hämnas den skrällknock som "Black Mamba" bjöd på för lite drygt ett år sedan. "Black Mamba" är verkligen ingen bra MMA fighter även om han är rätt bra stående. Om bara Tokoro är lite försiktig och vaksam så ska han ta det här utan större problem. Tokoro på submission i första ronden, kanske andra.

Vitor "Shaolin" Ribeiro vs. Kazuyuki Miyata känns inte som en jättesvår match för "Shaolin". Miyata är nog mest känd som offret för "Kid" Yamamotos flygande knä knock efter 4 sekunder vilket resulterade i en allvarligt bruten käke för Miyata där han fick ha käken ihopvajrad i ett par månader. Flera veckor av förberedelser, träning och ett par månader med ihopvajrad käke för 4 sekunder i ringen. Ja, den som trodde det var enkelt att vara fighter borde tänka om. Efter det har han kommit tillbaka och sett ganska bra ut men det mot fighters som är långt ifrån den klass "Shaolin" är. Så även om jag önskar Miyata all lycka så är jag övertygad om att Shaolin är ett par klasser bättre och vinner på submission.

Artur Oumakhanov vs. Andre Dida är alltså en reservmatch nu då "JZ" Calvancanti inte kunde vara med. Jag tror Dida får svårt med Oumakhanovs brottning och att Oumakhanov vinner på sen TKO eller domslut. Oumakhanov har dock aldrig mött en striker av Didas klass så jag skulle inte bli förvånad om det slutade annorlunda.

Tror det här kan bli en riktigt bra gala faktiskt. Synd bara att Sokoudjou inte fick sitt visum och att Dong Sik Yoon blev skadad.

No comments: