Sunday, September 16, 2007

EliteXC: Uprising recap

Det var en mycket mycket trevlig gala vi bjöds på får jag säga. EliteXC: Uprising levererade precis som utlovat. Jag har mina problem med kommentatorerna, framförallt Goldberg och Quadros tål jag verkligen inte. Goldberg är ju bara korkad och säger mest dumma saker och Quadros är bara störig. Mauro har jag inte så mycket emot, tvärtom faktiskt, men när han får pladdra för mycket så blir han bra störig han också. Men han hade ett par gyllene kommantarer som väger upp med råge, bland annat: "The fight ended faster than a Lindsey Lohan rehab stint.", Quadros pratar om att Tonya Evinger sagt att hon gärna ville hångla (make out) med Gina men att hon nog fick nöja sig med att knocka (knock out) henna istället. Goldberg svarar "I'm not touching that with a 25 foot pole." Sen kommer Mauro med guldet; "I'd touch it with a 25 centimeter one." Och på det ämnet kan jag ju nämna hur trött jag blir på tjejerna som "dansar" i rondpauserna. Behövs dom verkligen? Det är så jävla löjligt att jag nästan skäms. Men annars kändes produktionen ganska bra. Sen måste man ju bara nämna Mazzegattis mustasch som helt stal showen. När dom zoomar in honom och han står med sin mustasch och bara flinar, det är fan humor. Han verkar helt medveten om hur det ser ut och han bara älskar det. Men nog tjafsat om det och över till fighterna tycker jag.

Kvällen började med Jake Shields vs. Renato "Charuto" Verissimo där jag trodde dom inte skulle få mycket gjort stående och att "Charuto" skulle lyckas nullifiera Shields GnP som tidigare inte varit särskilt stark. Men Shields imponerade stort på marken i den här fighten även om "Charuto" tog ner Shields i några sekunder. Men när Shields väl hamnade ovanpå dröjde det inte särskilt länge innan han lyckas ta mount och banka Verissimo tills domaren tvingas kliva emellan efter 4 minuter i första ronden, lite väl sent om ni frågar mig. "Charuto" fick ta en hel del onödiga smällar där. Shields har sett allt bättre ut på sistone och mot en kille med Verissimos BJJ färdigheter dominerade han ändå på marken. Ska bli kul att se vem han möter härnäst.

Sen var det dags för Joey Villasenor vs. Riki Fukuda där jag nog borde varnat lite mer för Fukuda, ingen verkade ge honom en chans. Även om jag valde Villasenor i mina förutsägelser här så valde jag Fukuda på många andra ställen då han var en så oförtjänt kraftig underdog. Fukuda visar också direkt hur oförtjänt det var då han verkligen tar fighten till Villasenor. Det är en väldigt tight fight där Fukuda gör mer skada i klinchen med slag och knän medans Villasenor gör mer skada när det är lite avstånd. En väldigt jämn fight som jag ändå tycker att Fukuda lyckas vinna men bara 1 domare höll med mig och dom andra 2 gav segern till Villasenor. Jag har varit bra besviken på Villasenor sen han tog klivet upp på den stora scenen. Jag hade hört mycket bra av honom och han hade 15 raka segrar i mindre organisationer innan han debuterade på den stora scenen i Pride mot Ryo Chonan där han borde vunnit klart men Pride domarna ger gärna segern till den som avslutar starkast och det gjorde iofs Chonan. Sen har han fortsatt att på något vis underprestera tycker jag, utom mot David Loiseau då. Där var det istället Loiseau som underpresterade kraftigt. Men det känns inte som han kommer ta klivet upp till dom stora grabbarna, han håller inte ihop tekniken tillräckligt bra och han är inte tillräckligt explosiv. Synd, jag hade hoppas på att han skulle visa sig vara bättre än han tydligen är, mellanviktsdivisionen behöver mer djup. Lite synd att Fukuda inte vann då jag inte ser någon direkt utmanare i EXC till Lawler för tillfället.

Gina Carano vs. Tonya Evinger var det dags för härnäst och desto mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag. Varför envisas dom med att sätta Carano i en viktklass där hon inte hör hemma? Carano borde fightas vid 145lbs och inte 135 eller 140 som här. Hon klarade inte ens vikten utan vägde in på 141.1 lbs och höll sig tydligen knappt stående på invägningen. Sen är det bara så jävla löjligt att kvinnorna bara ska fightas 3x3 minuter istället för 3x5, så jävla löjligt. Men dom får iaf slåss på marken vilket dom inte får i vissa andra organisationer. Det blev ändå en intressant match där Gina landar ett par låga sparkar innan Evinger tar det hela till marken. Gina såg avslappnad ut och giljotinen såg aldrig ut att vara särskilt nära. Sen tar Gina sin chans och vänder på steken, tar Evingers rygg och sänker in en strypning precis innan första ronden tar slut. Bra match av Gina och det var kul att se henne lite på marken. Nu hoppas jag bara hon i fortsättningen klarar vikten. Och det är inte konstigt att hon pushas så hårt som hon gör, hon är riktigt bra stående, ser bra ut och har en väldigt stark karisma. Dom roliga grimaserna hon bjöd på tyckte iaf jag var riktigt charmiga.

Sen var det dags för en av dom fighter iaf jag sett mest fram emot med Nick Diaz vs. Mike Aina. Jag tyckte direkt att Diaz såg ovanligt seg och långsam ut. Hans slag brukar ju aldrig se ut att vara särskilt hårda men dom brukar alltid ha ett visst klipp som jag tyckte saknades helt här. Aina bjöd också upp till kamp bra mycket mer än väntat och sluggade ordentligt. Ingenting som brukar störa Diaz men han blev träffad ordentligt några gånger. Även om jag inte tycker att slaget i andra ronden som fick honom att sätta sig borde räknas som en knockdown. Han stod på ett ben och det var mer att han ramlade. Han såg helt samlad ut hela tiden. Diaz träffar med sådär 250 slag verkar det som men inget som ser ut att göra särskilt mycket skada. I klinchen så avlossar han också hur många knän som helst mot benen och kroppen på Aina. När dom väl hamnar på marken så ser man dock att Diaz är i en helt annan klass men han hinner inte få särskilt mycket uträttat där heller innan ronderna tar slut. Mycket jämn fight som jag tycker Diaz tar relativt klart ändå. Men han såg inte riktigt bra ut och jag hoppas vi får se honom snart igen då i gammal god form.

Sen var det dags för kvällens main event, Robbie Lawler vs. Murilo Rua. Lite intressant att alla betting siter hade Lawler som klar favorit medans min omröstning här visade på motsatsen.
Murilio Rua
42 (75%)
Robbie Lawler
14 (25%)
Röster: 56
Jag tyckte själv att Lawler var given här då jag tycker han matchar upp väldigt dåligt för "Ninja". Rua kommer ut i högt tempo men Lawler ser samlad ut hela tiden och tar lätt ner honom men verkar inte så intresserad av att stanna kvar där nere. Efter en ganska jämn första rond som jag ger till Rua så tycker jag ändå Lawler har övertaget. I andra ronden ser man bara hur Lawler ler och han ser smått galen ut. Rua fortsätter attackera med ett galet tempo men ingenting landar särskilt bra och det ser ut som Lawler bara går och väntar. Så även om jag ger andra ronden till Rua också och han nu har 2 rondvinster så bara väntade jag på knocken. I tredje ronden behöver jag bara vänta en dryg minut innan den kommer och och Lawler följer upp på marken med slag. Väldigt många slag, onödigt många slag. Även här tycker jag domaren borde klivit emellan tidigare. Mycket imponerande av Lawler som har sett allt mer samlad och taktisk ut på senare tiden. Han har verkligen mognat och utvecklat sin stil. Men frågan är vem han ska möta härnäest. Jag hade gärna sett en rematch med "Mayhem" men han är under kontrakt med WEC. En rematch med Diaz hade ju inte varit fel heller men dom är i helt olika viktklasser för tillfället så kanske inte. Jag kan inte komma på någon trolig motståndare till Lawler just nu som jag gärna hade sett. Eller, Phil Baroni eller Frank Shamrock kanske. Det hade varit något.

En mycket trevlig gala på det stora hela faktiskt även om jag tycker det var lite väl lättippat.
Fullständigt resultat taget ifrån Sherdogs fightfinder:
1 Elias Delos Reyes Chico Cantiberos Submission (Armbar) 1 0:52
2 Justin Buchholz Ikaika Choy-Fu TKO (Strikes) 1 1:35
3 Jake Shields Renato Verissimo TKO (Strikes) 1 4:00
4 Joey Villasenor Riki Fukuda Decision (Split) 3 5:00
5 Gina Carano Tonya Evinger Submission (Rear-Naked Choke) 1 2:53
6 Nick Diaz Mike Aina Decision (Split) 3 5:00
7 Robbie Lawler Murilo Rua TKO (Strikes) 3 2:04
8 Tyson Nam Albert Manners Decision (Unanimous) 3 5:00
9 Kala Kolohe Hose Jeff Cox TKO (Strikes) 1 0:20
10 Mark Kurano Jose Diaz Submission (Rear Naked Choke) 1 1:13
11 Mark Oshiro Nui Wheeler Submission (Rear-Naked Choke) 1 1:19
12 Brandon Wolff Chad Klingensmith Decision (Unanimous) 3 5:00

6 comments:

Anonymous said...

mycket trevlig gala tycker jag men jag håller med om att det känns lite väl pubertalt med dom dansande tjejerna. diaz vann klart enligt mig också men han såg slö ut. smoking the ganja igen kanske... han får fan rycka upp sig om han ska bli en contender igen vilket han såklart har potential att bli.

Lars said...

Grymt bra gala, bästa på mycket länge och mycket bättre än något jag har i färskt minne. Alla fighterna var lysande!

Jag tycker Rua tog både första och andra ronden. Frågan är hur mycket mer stryk Lawlers ben hade kunnat ta? Spelar dock ingen roll då Lawler knockar Rua :)

Lars said...

Angående Gina så var det en del osmakliga skämt från kommentatoerna som de kunde besparat sig...

Mattias S said...

Jag tycker UFC 75 var klart bättre men det här var inte illa det heller.

Och ja, Rua tog dom första 2 ronderna, men han gick rakt i fällan liksom. Lawler bara log större delen av andra ronden. :)

Lars said...

Joey Boxer vinner sin match klart enligt mig. Diaz vinner också, men inte med några stora marginaler, fy fan va stryk han kan ta :). Shields imponerade också i sin match, skall bli kul att se honom igen...

Anonymous said...

Det var väl Yamazaki som var väldigt slö på att stoppa matcherna? Tyckte också det var mycket onödiga slag, Rua hann ju bli helt knockad.