Saturday, September 22, 2007

Shooto: Back to our roots 5 preview

Något intressantare och mer relevant än Cage Rage 23 är Shooto: Back to our Roots 5. Flugvikt contenders och en del andra intressanta saker har vi att se fram emot där. Det är inte den mest späckade Shooto galan direkt men ändå en del intressanta saker. Jag har som vanligt inte stenkoll på grejerna så om ni vill veta mer så gå till Sherdog och läs Jordan Breens Koubousen Companion där han har en liten preview av galan.
Så här ser iaf galans fightcard ut:

Mamoru Yamaguchi vs. Yasuhiro Urushitani
Rumina Sato vs. Hideki Kadowaki
Kenji Osawa vs. Daniel Lima
Atsushi Yamamoto vs. Tetsu Suzuki
Jin Akimoto vs. Setsu Iguchi
Shinya Murofushi vs. Atsushi Takeuchi
Takumi Ota vs. Sakae Kasuya
Hiromasa Ougikubo vs Kazuya Tamura
Akihiro Yamazaki vs. Daisuke Okumiya

Det är framförallt kvällens main-event Mamoru Yamaguchi vs. Yasuhiro Urushitani som är intressant. Dom möttes förra gången i December 2003 för att kröna Shootos första flugviktsmästare och trots att Urushanti var en knapp favorit så var det Yamaguchi som gick segrande ur den matchen efter fin GnP och en domslutsseger. Sedan dess höll Yamaguchi fast vid bältet tills Oktober 2006 då han chockerande förlorade mot Shinichi "BJ" Kojima på submission efter bara drygt 1½ minut. Nykrönte mästaren fick försvara sin titel för första gången mot just Urushanti och ALLA som såg matchen var helt överens, Urushanti vann den klart. Ja, alla utom poängdomarna då för dom dömde det oavgjort och "BJ" fick behålla sin titel. Men nu ska divisionens två toppcontenders göra upp om men som ska få nästa chans på bältet. Jag är väldigt osäker på vem som tar det här men jag kan inte gå emot Afrot, Yamaguchi på enhälligt domslut.

Rumina Sato vs. Hideki Kadowaki är kanske också en contendermatch. Varje match Sato går är i praktiken det. Med en vinst här skulle det inte förvåna mig om Sato fick en chans mot mästaren Akitoshi Tamura i sin nästa match medans Antonio Carvalho får stå vid sidan av och titta på.

Sen är det faktiskt Shinya Murofushi vs. Atsushi Takeuchi som jag är mest intresserad av. Lätt flugvikt är kanske inte en särskilt späckad division men Murofushi har imponerat på mig tidigare även om han gjorde mig duktigt besviken i sin förra match där han klantade bort segern genom att inte ta matchen dit han hade ett övertag. Men hans strävan efter en A-klass licens fortsätter här och nu tror jag vi får se honom fightas lite smartare.

Helt galen dag med tre galor i rad, får se om jag orkar ta alla tre.

No comments: