Tuesday, September 4, 2007

WEC 30 preview

På onsdag är det dags för WEC 30 med två titelbälten på spel när mycket underskattade Richard Crunkilton utmanar mästaren Rob McCullough om lättviktsbältet och Chase Beebe försvarar sitt bantamviktsbälte mot det unga Rickson Gracie tränade submission geniet Rani Yahya. Tanken var att Jens Pulver skulle göra WEC-debut på den här galan men han var tvungen att dra sig ur pga en knäskada. Förutom dom två titelfighterna är det främst Jeff Bedard vs. Miguel Torres som jag tycker är intressant. Riktigt bra record båda två och Torres är dessutom topp 10 rankad och en vinst här skulle nog göra att han klättrade lite till.

Main Card:
Rob McCullough vs. Richard Crunkilton
Chase Beebe vs. Rani Yahya
John Alessio vs. Marcelo Brito
Jeff Bedard vs. Miguel Torres
Brian Stann vs. Jeremiah Billington

Prelims:
Ian McCall vs. Coty Wheeler
Bryan Baker vs. Jesse Forbes
Donald Cerrone vs. Sergio Gomez
Marcus Hicks vs. Scott McAfee

I kvällens main event ser vi alltså "Razor" Rob McCullough vs. Richard Crunkilton om WECs lättviktsbälte. "Razor" Rob har riktigt bra standup och hans brottning och submissions har sett klart bättre ut på sistone men jag undrar jag om det räcker mot Crunkiltons mer kompletta paket. Om Crunkilton bara kan undvika den värsta skadan stående tror jag han kan ta ner det här och dominera. Crunkilton på TKO eller submission i typ tredje ronden är min gissning.

Sen har vi Chase Beebe vs. Rani Yahya som gör upp om bantamviktsbältet och även om Yahya har grym BJJ och fantastiska submissions så undrar jag om det räcker mot Beebe som känns klart mer komplett. Jag har inte sett tillräckligt mycket minnesvärt med Beebe för att uttala mig säkert men jag tror han kan undvika Yahyas submissions faktiskt och vinner det här.

Resten av fighterna har jag inte så mycket att säga om men det kan nog bli en underhållande kväll det här och en fin uppvärmning till UFC 75 som är till helgen.

No comments: