Tuesday, December 4, 2007

Angående dödsfallet

Det är egentligen ingen stor grej att någon dör när dom håller på med en sport, framförallt inte en sport som MMA.
Bara i Sverige dör flera personer varje år när dom spelar fotboll.
Paris-Dacar rallyt kräver några liv varje år.
Boxningar kräver flera liv varje år osv. osv. osv.
Det dör ett par personer varje år genom att ramla ur sängen.
Så MMA är statistiskt sett säkrare än att ligga och sova i sin säng och det finns många sporter som kräver fler liv.
Men det känns ändå tråkigt, jag tror det kommer ta ett litet tag innan jag kan uppskatta en fin knock på samma sätt som innan.
Nu har iofs just knocken inte varit alls det jag uppskattat mest med sporten men det känns ändå lite olustigt helt plötsligt.
Men jag har en känsla av att Huerta vs. Guida kommer visa upp just det jag älskar med sporten på lördag och jag kan komma bort ifrån den här känslan i och med det.

Omständigheterna kring fallet är lite oklara och det finns mycket vi inte vet eftersom vissa uppgifter inte är offentliga.
Jag tror inte alls det här kommer bli något hinder för sportens fortsatta utveckling men det känns alltid tråkigt när någon dör och nu kan man inte längre säga att den reglerade sporten inte haft ett enda dödsfall.

(Och jag vet att jag använder statistiken fel, jag ville bara ta det som exempel för att förstärka att allt har sina risker. Och för att driva med diverse andra "journalistiska" institutioner som gör liknande statistiska blundrar.)

No comments: