Tuesday, March 27, 2007

GCM: Cage Force 2

Den 17e Mars höll GCM sin Cage Force 2 gala där det fortsatte med sina turneringar i Lättvikt och Weltervikt.
Galan sändes på tv med en veckas fördröjning och jag har haft tid/lust/möjlighet att se galan först nu och det var en riktigt trevlig gala faktiskt.
Det är alltså en japansk gala i en bur med armbågar, trevligt!

Galans matcher:

CAGE FORCE Welterviktsturnering 77kg-, kvartsfinaler:

Hidetaka Monma vs. Janne Tulirinta
Akira Kikuchi vs. Jared Rollins
Katsuya Inoue vs. Yoshiyuki Yoshida

CAGE FORCE Lättviktsturnering 70kg-, åttondelsfinaler:

Koutetsu Boku vs. Jarkko Latomaki
Eiji Mitsuoka vs. Brian Cobb
Artur Oumakhanov vs. Kaynan Kaku
Tomonori Kanomata vs. Jacob Sidic
Wataru Takahashi vs. Kim In Seok

Resultat:
1 Yoshiyuki Yoshida Katsuya Inoue KO (Punch) 1 1:45
2 Wataru Takahashi In Seok Kim TKO (Punches) 2 3:06
3 Tomonari Kanomata Jacob Sidic TKO (Punches) 1 0:09
4 Artur Oumakhanov Kaynan Kaku TKO (Strikes) 2 3:57
5 Eiji Mitsuoka Brian Cobb Submission (Guillotine Choke) 3 1:38
6 Koutetsu Boku Jarkko Latomaki TKO (Elbows) 1 2:33
7 Akira Kikuchi Jared Rollins TKO (Punches) 2 1:34
8 Hidetaka Monma Janne Tulirinta Technical Submission (Omoplata) 1 1:48

Det var flera riktigt bra fighter vi fick se. Hade jag haft lite bättre koll på vilka fler var och/eller varit engelska kommentatorer så hade det varit en fantastisk gala.

Men Koutetsu Boku är en lättviktare att hålla ögonen på, jag har honom rankad som #10 just nu och är min favorit till att vinna hela den turneringen. Fast då är jag inte helt 100 på alla andra som är med. Han är iaf riktigt bra och jag hoppas han vinner den här turneringen för att sen dyka upp i Pride eller UFC.

Akira Kikuchi är en welterviktare som om ni inte redan nu håller ögonen på så har ni missat något. Han har bara tre förluster och en är mot Jake Sheilds, som han senare har besegrat, och två jämna förluster mot fantastiske Shinya Aoki. Och precis som med Boku hoppas jag han vinner turneringen och att han dyker upp i UFC sen. Pride har ju ingen WW division, men han kanske kan ta sig ner till 160lbs iofs som är Prides gräns. Fast det kanske ändras iom förändringarna som händer där. I vilket fall som helst, ska bli kul att se Kikuchi vidare i turneringen.

Sen var det nog första gången jag såg någon vinna på Omoplata. Det är alltid kul att se olika submissions användas. Överlag en riktigt bra gala och det är jävla synd att det inte är lättare att hålla koll. Jordan Breen gör en viktig samhällsinsats på Sherdog alltså.

No comments: