Monday, March 5, 2007

UFC 66 och PrideFC Shockwave 2006 preview

Pride Shockwave 2006

För det första tänkte jag bara om ni är intresserade av att kolla MMA-rankings. Då kan ni antingen kolla hos MMAweekly som jag oftast tycker är lite sisådär. Eller så kan ni kolla mina egna här som jag oftast tycker är rätt bra. Dom bästa och mest pålitliga rankningarna hittar man dock oftast hos Bloodyknux.com.

Nyårshelgen bjuder på tre stora kampsportsgalor, UFC 66, Pride Shockwave 2006 och K1 Dynamite 2006. K1 orkar jag inte skriva något om, har man Giant Silva vs. Akebono som mest spännande matchning så bryr jag mig inte så mycket. Men en koll på UFC 66 och Pride Shockwave 2006 läser ni efter hoppet.

UFC 66 Liddell vs Ortiz II:

Main Card:
UFC 66 Chuck Liddell vs. Tito Ortiz
Andrei Arlovski vs. Marcio Cruz
Forrest Griffin vs. Keith Jardine
Michael Bisping vs. Eric Schafer
Chris Leben vs. Jason MacDonald

Prelims:
Yushin Okami vs. Rory Singer
Thiago Alves vs. Tony DeSouza
Gabriel Gonzaga vs. Carmelo Marrero
Anthony Perosh vs. Christian Wellisch


(UFC är gay, går inte att länka direkt till deras egna flash videos och dom tar bort klippen från youtube.)

Vi börjar med kvällens huvudnummer, Chuck Liddell vs. Tito Ortiz. Det har sagts så mycket om den här matchen redan att jag inte har något att tillägga. Jag tror Chuck Liddell vinner på KO nånstans i andra eller tredje ronden.

Kvällens co-main event är faktiskt Forrest Griffin vs. Keith Jardine. Keith har imponerat på mig mer och mer efter att inte varit ett dugg imponerande i TUF2. Jag tycker t-ex att han vann sin fight mot Stephan Bonnar. Samtidigt Forrest har visat sig vara en väldigt tuff och underhållande fighter. Jag tycker t.ex att han vann över Tito Ortiz i deras fight. Nu kan man inte läsa för mycket av det då Tito var knäskadad, men det var ändå imponerande. Så även om jag tycker Keith är en tekniskt bättre fighter på många sätt tror jag Forrest tar det här. Han har visat att han kan hitta sätt att vinna och har förbättrat sin teknik i varje match.

Andrei Arlovski vs. Marcio "Pe De Pano" Cruz hade kunnat vara riktigt intressant om Pe De Panos nedtagningar varit lite bättre. Men nu tror jag att Arlovski klarar av att hålla det stående utan några större problem och vinner på TKO i första eller möjligtvis andra ronden. Pe De Pano är lång och det kan ta ett tag innan Arlovski hittar avståndet ordentligt.

Michael Bisping vs. Eric Schafer är en bra matchning. TUF3 LHW vinnaren Michael Bisping har haft en jäkla massa strul, skador och visum problem har ställt till det. Men nu är det äntligen dags för hans riktiga UFC debut. Eric Schafer är dock ingen promenad i parken. Rätt tuff matchning för en debuterande TUF vinnare, dom flesta har fått en relativt enkel första fight. Men jag tror Bisping är på riktigt. Han har sett riktigt bra ut och jag tror han tar det här.

Chris Leben vs. Jason MacDonald är ännu en intressant matchning. En stor chans för MacDonald att ta ett stort kliv uppåt i mellanviktsledet. Han förvånade dom flesta när han fick in en triangel på Ed Herman i första ronden. Än vinst över Leben skulle göra honom till ett hett namn. Samtidigt är det en chans för Leben att fortsätta komma tillbaka efter sin förlust mot Anderson Silva. Jag kan inte bestämma mig för vem jag tror på.

Yushin Okami vs. Rory Singer tror jag mest är en chans för Okami att få ytterligare en vinst. Han har varit en av få nya Japaner som lyckats i UFC med vinster över både Alan Belcher och Kalib Sternes. Rory Singer har vunnit ett par fighter han också men jag tror Okami är ett par snäpp bättre och vinner utan allt för stora bekymmer.

Thiago Alves vs. Tony DeSouza visar verkligen hur djup welterviktsdivisionen är i UFC. Thiago Alves har varit lite i skymundan, vunnit en del men också förlroat en del. Jon Fitch och Spencer Fisher är dock inga fighters man behöver skämmas över att förlora mot. Thiago är en riktigt bra fighter. Jag har egentligen inte sett tillräckligt av DeSouza för att själv avgöra hur det ska gå. Men av det lilla jag sett är representativt och om det jag har hört stämmer så har vi en kille till att räkna med i toppen inom en mycket snar framtid. DeSouza är skiten!

Gabriel Gonzaga vs. Carmelo Marrero kommer förhoppningsvis vara Gonzagas break i tungviktsdivisionen. Jag har varit hypad över hans UFC karriär länge. Hans debut fight var en sjukt tråkig fight där ingenting hände. Men med drygt 20 sekunder kvar så får Gonzaga in en superman-punch som knockar hans motståndare. Men vad dom flesta inte verkar veta om är att Gonzaga hade väldiga personliga problem just då. Han har fantastisk BJJ och har visat att han har knockout potential i sina slag. Carmelo Marrero var killen som sabbade Cheik Kongos väg mot en titelfight. Marreros starka sida är hans brottning, men Gonzagas BJJ väger upp det och stående tror jag Gonzaga har ett övertag. Tror Gonzaga tar det här i imponerande stil.

Anthony Perosh vs. Christian Wellisch är två tungviktare som båda kommer från förluster. Vinnaren får en ny chans och förloraren får börja om känns det som.
Pride Shockwave 2006

PrideFC Shockwave 2006:

Fedor Emelianenko vs. Mark Hunt
Takanori Gomi vs. Mitsuhiro Ishida
Mauricio Rua vs. Kazuhiro Nakamura
Josh Barnett vs. Antonio Rodrigo Nogueira
Tatsuya Kawajiri vs. Gilbert Melendez
Joachim Hansen vs. Shinya Aoki
Akihiro Gono vs. Yuki Kondo
Ikuhisa Minowa vs. Kiyoshi Tamura
Kazuyuki Fujita vs. Eldar Kurtanidze
Hidehiko Yoshida vs. Ricardo Arona (R)
Hidehiko Yoshida vs. James Thompson



Pride är kassa i huvet. Fortfarande är inte Yoshidas motståndare bekräftad. Men jag har hört att det är Ricardo Arona så jag kör på det.

Kvällens huvudnummer, en tungviktstitelfight med Fedor Emelianenko vs. Mark Hunt känns inte överdrivet spännande. Hunt har visat sig vara en rätt bra MMA-fighter, men på marken har han mycket kvar att lära. Fedor via submission i första ronden.

Takanori Gomi vs. Mitsuhiro Ishida känns betydligt intressantare. Men av någon jävla anledning har Pride valt att inta göra det till en titelfight. Helt idiotiskt, dom borde ha lärt sig vid det här laget. Bara det senaste dryga året har man haft tre mästare som alla förlorat en match utan att bli av med bältet. Helt idiotiskt. Jag hoppas nästan Ishida tar det här bara för att lära Pride en läxa. Men jag tror inte han gör det. Gomi är för stor och ska klara av att hålla det här stående tillräckligt för att vinna.

Mauricio "Shogun" Rua vs. Kazuhiro Nakamura är en rätt hyfsad matchning. Nakamura har visat sig vara en fighter i världsklass. Men mot Shogun har han nog inte mycket att sätta emot.

Josh Barnett vs. Antonio Rodrigo Nogueira är en rematch från deras grymma fight i OWGP semi-finalen för bara ett par månader sedan. Hade det inte varit för knälåset på slutet så hade jag absolut gett domslutet till Nogueira, nu är jag mer osäker. Väldigt jämn fight som absolut behöver hända igen. Den här gången dessutom 3 ronder istället för 2. Men det känns lite för tidigt. Dessutom vet jag inte vem jag ska heja på. Jag älskar Rodrigo och hejar egentligen på honom, men samtidigt vill jag se Barnett möta Fedor och ska den matchningen bli legitim behöver han en vinst här. Jag hade mycket hellre sett honom leva vidare på sin vinst över Rodrigo lite till. Men jag tror faktiskt Rodrigo tar det här.

Tatsuya Kawajiri vs. Gilbert Melendez och Joachim Hansen vs. Shinya Aoki är iofs två fantastiska matchningar, men jag hade mycket hellre velat se Kawajiri vs. Hansen och Melendez vs. Aoki istället. Det hade varit så jävla mycket bättre. Men nu blev det inte så och med tanke på hur Pride brukar matcha ska man kanske inte klaga.
Tatsuya Kawajiri vs. Gilbert Melendez är en riktigt tuff matchning. Melendez har varit sjukt imponerande som fjäderviktare och har inte gjort någon besviken som lättviktare. Kawajiri har varit en top3 rankad lättviktare i flera år. Grym match och jag tror Melendez kommer förvåna många, jag tror faktiskt han tar det här. Även om jag egentligen håller Kawajiri som favorit.

Joachim Hansen vs. Shinya Aoki är en grym lättviktsmatchning det också. Jag tror vår nordiska stolthet Hansen tar det här. Hansen är både starkare, bättre stående och bättre brottare än Aoki. Aokis ända chans är att fånga Hansen i en submission. Men det tror jag inte han gör. Hansen är alldeles för skicklig och rutinerad för att fastna i en submission från Aoki. Fast hans magiska gula spandexbrallor kan ställa till det för vem som helst.

Akihiro Gono vs. Yuki Kondo känns inte överdrivet spännande. Men Gonos entré är alltid underhållande, den ser jag fram emot.

Ikuhisa Minowa vs. Kiyoshi Tamura känns väldigt ospännande den också. Och den bjuder inte ens på en skön entré.

Kazuyuki Fujita vs. Eldar Kurtanidze skulle kunna bli något. Men Fujita har inte sett särskilt imponerande ut på sistone. Men borde ändå vara en bra motståndare för att se vad Kurtanidze har att erbjuda i MMA ringen. Detta är hans MMA debut och han har två olympiska brons i brottning tidigare. Jag gillar faktiskt att se olympiska medaljörer och så börja tävla i MMA. Hoppas han satsar rejält, en brottare av olympisk kaliber har alla möjligheter i världen att bli framgångsrik inom MMA.

Hidehiko Yoshida vs. Ricardo Arona är en rätt bra matchning. Yoshida är rätt bra ändå. Men Crocop visade en stor svaghet hos honom och Arona har hårda bensparkar som Yoshida kan få problem med. Samtidigt är Arona sjukt stark och en grym grappler. Ser inte att Yoshida har mycket att säga till om.

Hidehiko Yoshida vs. James Thompson blir det istället för Yoshida vs. Arona. Inte alls lika spännande. Yoshida borde kunna ta Thompson till marken och göra slut på det där utan allt för stora bekymmer. Men Thompson kan vara farligt dom första minutrarna så Yoshida får vara försiktig.

No comments: