Monday, March 5, 2007

UFC Fight Night 7 recap and the UFC has gone bananas!

UFN7

Jag vet inte var jag ska börja, det är lite överväldigande. UFC Fight Night 7 var igår och UFC verkar ha blivit helt galna på sistone. Bara den här veckan köper man WEC, WFA och signar Crocop. Troligen. Det är inte helt bekräftat än men jag går ut på en lem och säger att det är så. Det är så mycket att man inte vet var man ska börja. Men vi tar det i tur och ordning och börjar med UFN7, spoilers, analyser och kommentarer efter hoppet.

Vi börjar med resultatet, taget ifrån Sherdogs fightfinder.
1 Logan Clark Steve Byrnes Decision (Unanimous) 3 5:00
2 Brock Larson Keita Nakamura Decision (Unanimous) 3 5:00
3 Luigi Fioravanti Dave Menne TKO (Punches) 1 4:44
4 Alan Belcher Jorge Santiago KO (Kick) 3 2:45
5 David Heath Victor Valimaki Decision (Split) 3 5:00
6 Marcus Davis Shonie Carter Decision (Unanimous) 3 5:00
7 Karo Parisyan Drew Fickett Decision (Unanimous) 3 5:00
8 Josh Koscheck Jeff Joslin Decision (Unanimous) 3 5:00
9 Diego Sanchez Joe Riggs KO (Knee) 1 1:45

Den första fighten på TV var Marcus Davis vs. Shonie Carter. Marcus Davis har verkligen lärt sig mycket och blivit mycket bättre. Men både weltervikt och lättvikt är så talangfulla divisioner att jag inte ser honom ha någon större framgång mot bättre fighters. Men han kan kanske fortsätta utvecklas på UFN galor och i prelimfighter. Matchen här med Shonie blev aldrig särskilt spännande. Han var nära att avsluta i andra ronden men var lite för försiktig vilket gjorde att det blev ganska tråkigt.

Nästa match var Karo Parisyan vs. Drew Ficket. En på pappret riktigt bra fight mellan två riktigt bra welterviktare. Det första som slog mig var hur stor Drew Fickett är, han såg mycket större ut än Karo. Karo överaskar i första ronden genom att dominera fighten stående där Fickett på pappret skulle ha övertaget. Får in ett par riktigt bra slag. Han söker klinchen ett par gånger men Fickett som är stor och stark bara skakar honom av sig.

I andra ronden så hamnar det snabbt på mattan, Karos Ground and Pound har blivit brutal efter att han börjat träna med Randy Couture. Men Fickett lyckas få in en kort armbåge i ansiktet på Karo som öppnar upp ett cut och Karo börjar blöda rejält. Karo verkar lite desperat och försöker avsluta, men lyckas inte. Doktorn kollar och tillåter honom att fortsätta. Fickett får in lite bra grejer från botten och båda ser trötta ut. Karo vinner ändå ronden imo.

Karo ParysianI tredje ronden ser båda trötta ut, Karo verkar dock piggare och vinner även sista ronden utan några större bekymmer. Jag blev lite besviken på att Karo inte hade tränat mer på sin uthållighet. Hela fighten hade iofs ett väldigt högt tempo men Karo är bland dom bästa i världen. Han orkar aldrig 5 ronder utan att träna mer uthållighet. Men han bjuder alltid på fantastiska matcher och så även här. Även om han bara bjöd på ett halvdant judokast.

Sen var det dags för Josh Koscheck att mosa Jeff Joslin, trodde jag. Joslin imponerade stort stående. Jag har sett klipp for Koschecks träningar och han har sett ruggigt bra ut med tanke på hur kort tid han har tränat kickboxning. Men mot Joslin hade han ingenting att sätta emot stående utan gjorde det han är bäst på, ta ner folk. Väl på mattan så var Koscheck i början otroligt tråkig och låg bara där utan att göra något. Men han har på senare tid blivit allt mer aggressiv och effektiv därifrån. Men Joslin imponerade stort från ryggen också, väldigt effektiv guard som fick Koscheck ur balans hela tiden. Så det blev en rätt tråkig match där Koscheck gick lite tillbaka till sitt gamla jag. Imponerande nedtagningar och sen lite lay'n'pray. Tråkigt, efter att både ha hatat honom som person och som fighter har han vunnit mig över sakta men säkert. Men inte genom att fightas på det här viset. Men jag väljer att istället hylla Joslin som gjorde en mycket imponerande UFC debut. Hoppas vi får se honom snart igen.

Diego KO RiggsTill sist var det dags för kvällens huvudnummer, Diego Sanchez vs. Joe Riggs. Riggs såg riktigt stor ut mot Diego och jag var lite orolig. Tror aldrig jag sett Riggs så deffad. Killen började sin karriär i tungvikt där han vägde över 135kg och fightas nu i weltervikt, under 77kg. Jag var lite orolig för jag hejade verkligen på Diego. Men efter 1½ minut hände det ni ser till höger.

Tyvärr fick vi inte se några tillkännagivelser från UFC denna kväll. Det kan ha berott på att dom fick väldigt ont om tid, hade Diego vs. Riggs gått till domslut hade dom gått 10 minuter över tiden. Dom hade bara ett par minuter till godo som det var nu. Jag hoppades och trodde att vi skulle få se Crocop presenteras iallafall. Rampage sparar dom nog till UFC 66. Det var det där med Crocop ja, det är nog inte helt klart än men med så här många tecken som pekar på samma sak och så som det rapporteras från bland andra Sherdog så tror jag det stämmer. Tim Sylvia lär inte vara tungviktsmästare särskilt länge till om det stämmer.

När jag först hörde rykten om att UFC skulle köpa WEC trodde jag, och nästan alla andra, att man skulle använda det som en farmarliga. Låta unga lovande fighters som inte är redo för UFC få lite erfarenhet och uppmärksamhet. Låta fighters med ett par förluster gå ner från UFC till WEC och kanske få ett par vinster för att sen komma tillbaka. Eller om man inte lyckas vinna ge några unga fighters vinster över en UFC veteran. Sen snackades det en del om att man skulle använda WEC för att anordna HBO-galor, eftersom UFC har exklusivt kontrakt med SpikeTV. Men om jag förstått det hela rätt så har dom bara ett "basic cable" exklusivt kontrakt med SpikeTV. En "premium cable" kanal som HBO är alltså ok. Så det trodde jag aldrig. I en ny intervju så sade UFC VDn Dana White också att WEC inte var aktuell för HBO utan ska visas på någon annan tv-kanal. Det är UFC som planeras att hållas på HBO. Så där verkar han ha bekräftat mina spekulationer. Men sen sade han också att WEC INTE ska användas som farmarliga. Istället ska WEC byggas upp till samma nivå som UFC och konkurera. Inga UFC-fighters i WEC och tvärtom utan dom ska båda två styras som enskilda konkurerande organisationer. Men när WEC väl byggt upp ett par stjärnor så kommer det hållas supergalor där WEC-fighters möter UFC-fighters.

Jag tycker personligen att det var det dummaste jävla skit jag hört. Varför i helvete vill man göra så? Eller svaret är rätt enkelt, dels för att man med två organisationer mättar marknaden och konkurerar ut andra och dels för att supergalorna kan bli hur stora som helst. Men varför köper man WEC till en sån sak? WEC har en väldigt lång väg att gå för att komma upp på samma nivå som UFC. Det kommer ta flera år innan en supergala blir aktuell. Jag hoppas verkligen att jag missuppfattat honom, men jag ser inte hur. Allt är ändå spekulationer vid det här laget så jag hoppas saker och ting utvecklar sig annorlunda.

Sen var det köpet av WFA, det är mycket enklare och rakare. Jag har klagat på WFA ända från början, dålig idé och ännu sämre utförande. Man kan inte bara köpa lite fighters och tro att man blir lika stor som UFC över en natt. Senaste galan ställdes in och VDn har lämnat in en stämning av ägarna för utebliven lön. Att WFA inte var stabilt var klart. Istället för att vänta på att det skulle rasa samman så gick UFC helt enkelt in och köpte upp skiten. I princip så köpte dom bara alla kontrakt. Så nu har UFC kontrakt på fighters som Quentin "Rampage" Jackson, Heath Herring, Ivan Salaverry, Urijah Faber, "Razor" Rob Maccoulagh och så där 25-30 till. Det är inte klart än vilka kontrakt dom kommer använda sig av men det borde bli klart snart.

Det ska bli otroligt spännande hur allt det här kommer se ut till slut. Urijah Faber t.ex som är en av världens bästa fjäderviktare har ingen viktklass i UFC, ska odm införa det? Ska dom verkligen inte ha några UFC fighters i WEC? Och ska det verkligen bli konkurrens så som Dana säger? Det hela känns som ett avsnitt av Lost, massor med svar med ännu fler frågor...

No comments: