Monday, March 5, 2007

UFC 67: All Or Nothing preview

Vi är en vecka ifrån UFC 67 och jag tänkte ta en närmre titt. För en snabb titt på vilka som fightas.

UFC 67Main Card:

Anderson Silva vs. Travis Lutter
Mirko Cro Cop vs. Eddie Sanchez
Quinton Jackson vs. Marvin Eastman
Roger Huerta vs. John Halverson
Scott Smith vs. Patrick Cote

Prelims:

Ryoto Machida vs. Sam Hoger
Tyson Griffin vs. Frank Edgar
Jorge Rivera vs. Terry Martin
Dustin Hazelett vs. Diego Saraiva

Ryoto Machida vs. Sam Hoger är en rätt intressant match. Ryoto har fått väldigt mycket uppmärksamhet eftersom han har vinster över kända namn som Rich Franklin, Stephan Bonnar och BJ Penn. Men han har inte varit särskilt aktiv och är fortfarande väldigt otestad. Hoger är ett bra test. Hoger är långt ifrån toppen men han är heller ingen man bara kör över. Ryoto borde ju ta det här men frågan är ju hur. Jag tror själv att han mest är hype och inte kommer att klättra särskilt långt i divisionen, men det vore ju kul om han gjorde det.

Tyson Griffin vs. Frank Edgar är jag väldigt intresserad av. Tyson Griffin är en av dom tre största unga lovande lättviktarna i världen. Dom andra, Gilbert Melendez och Joe Stevenson, har redan fått uppmärksamhet och bevisat sin skicklighet mot toprankade motståndare. Jag är övertygad om att Tyson Griffin snart också gör det. Redan i sin tredje MMA-fight vann han imponerande över en av världens bästa fjäderviktare Urijah Faber på TKO tidigt i tredje ronden. Det är också hans enda fight som gått längre än första ronden. Frank Edgar är också obesgrad med ett record på 5-0 och är ingen sopa på något vis, men Tyson Griffin är i en annan division.

Jorge Rivera vs. Terry Martin är jag inte särskilt upphetsad över även om det är en rätt bra matchning. Jorge Rivera har visat att han är rätt bra men också att han inte är bra nog att hänga med dom topprankade killarna. Jag har svårt att se att han skulle kunna ta det klivet upp, han är 35 år gammal nu. Terry Martin är väll mest känd som offret för James Irvins flygande knä men är bättre än hans UFC record säger. Hans 2 förlustar i UFC är hans enda förluster och han är en bra brottare med KO potential i nävarna. Så jag tror faktiskt Martin tar det här, Jorge är inte en särskilt stark brottare.

Dustin Hazelett vs. Diego Saraiva var först tänkt att vara Melvin Guillard vs. Dustin Hazelett. Jäkligt synd att Melvin blev skadad, jag gillar att se honom fightas. Har ingen vidare koll på någon av killarna. Melvin hade ju garanterat vunnit över Hazelett tror jag. Diego har rätt grymma submissions, så jag chansar på honom.

Scott Smith vs. Patrick Cote är kvällens första main-card fight och det är inte svårt att lista ut varför. Både Smith och Cote gillar att slugga och båda har rätt bra kraft i nävarna. Cote är 0-4 i UFC och det är rätt absurt med tanke på hur bra killen ändå är. Obesegrad utanför UFC och han gick till final i The Ultimate Fighter 4, men i officiella UFC matcher har han 4 raka förluster. Scott Smith slog väll igenom med sin fantastiska fight med Pete Sell i höstas. Där han i princip knockas av ett kroppsslag men som en sista reaktion innan han faller ihop slänger iväg ett slag som knockar en inrusande Sell. Jag tror UFC hoppas på något liknande i den här fighten. Jag har hoppats och trott på Cote mycket innan men han har alltid förlorat. Så jag tror på Scott Smith här.

Roger Huerta vs. John Halverson är väll mest en chans för Huerta att visa upp sig på ett Main-Card. Snubben har 12 raka fighter utan förlust och ett record på 15-1-1. Halverson är dock ingen sopa han heller och om han lyckas vinna visar han att han verkligen hör hemma här och är någon att räkna med. Men jag tror på Huerta som har imponerat på mig.

Quinton Jackson vs. Marvin Eastman är enbart till för att Rampage ska visa upp sig. Eastman är ingen sopa på något vis men han är inte i samma liga som Rampage. Om nu Rampage verkligen dyker upp...

Mirko Cro Cop vs. Eddie Sanchez är ännu mer ensidig. Men om Crocop kommer ut och är sådär arrogant och oförberedd som han kan vara har Sanchez verktygen för att vinna. Men den Crocop tror jag inte finns längre. Mirko har sett mer fokuserad och målmedveten ut än någonsin tidigare på sistone. Jag hoppas vi får se en riktigt snygg highlightvärdig avslutning.

Anderson Silva vs. Travis Lutter är kanske inte så spännande som UFC vill göra den men den är betydligt mer spännande än många fans på internet snackar om. Travis Lutter är riktigt bra på marken, han är i en annan liga än dom flesta MMA fighters och Anderson Silva är inte direkt känd för sitt fantastiska nedtagningsförsvar. Till skillnad från Rich Franklin och Chris Leben kommer Travis in med en smart och genomtänkt plan för hur han ska ta fighten dit han vill, och dit han vill ta den har han ett stort övertag. Silva kan sina grejer på mattan han också, men han gör nog bäst i att hålla sig därifrån så mycket som möjligt. Jag tror han lyckas med det och avslutar fighten stående i andra eller tredje ronden.

No comments: