Sunday, April 1, 2007

UFC Fight Night 9 preview

På torsdag är det dags för UFC Fight Night 9 och det är trots en hel del skador en riktigt trevlig gala tycker jag. Fightcardet är som följer:
Main Card:
Joe Stevenson vs. Melvin Guillard
Kenny Florian vs. Dokonjonosuke Mishima
Antoni Hardonk vs. Justin McCully

Prelims:
Drew Fickett vs. Keita Nakamura
Kuniyoshi Hironaka vs. Forrest Petz
Naoyuki Kotani vs. Thiago Tavares
Wilson Gouveia vs. Seth Petruzelli
Roan Carneiro vs. Rich Clementi
Kurt Pellegrino vs. Nate Mohr

Inte helt 100 på att Nate Mohr är med, står fortfaradne TBD på UFCs hemsida men det är vad jag har hört.
Ute pga av skada: Frank Mir, Jeff Joslin. Och Wander Braga tror jag är ute pga visum proglem. Wander Braga skulle egentligen mött Kurt Pellegrino i vad som skulle kunnat bli en riktigt bra fight.
Frank Mir skulle mött Antoni Hardonk och vi skulle se om den gamla Frank Mir var tillbaka. Troligen inte men jag hoppas fortfarande.
Och Jeff Joslin skulle mött Kuniyoshi Hironaka i en fantastisk welterviktsmatch, mycket tråkigt att vi inte får se den.

Men som sagt, trots tre stycken stora avbräck är det ändå en riktigt bra gala för att vara UFC Fight Night imo.
Kvällens main event är alltså en lättviktsfighten Joe Stevenson vs. Melvin Guillard. Varit mycket snack dom emellan. Det kom mycket rykten om att Stevenson var skadad från mycket pålitliga källor som stod honom nära. Nu när det visat sig att dom inte alls stämde spekuleras det kring att det bara var ett försök till att psyka Guillard. Melvin har å sin öppet anklagat Stevenson för att använda sig av HGH doping. Hur det står till med allt det där vet jag inte. Men det jag vet är att det här kan bli en riktig kanonfight. Stevenson kör alltid på för 100% och det är inte många som kan stå emot. Guillard är dock både stor, stark och har bra brottning och han kan lyckas hålla det här stående. Och stående tror jag inte Stevenson har mycket att hämta. Guillard är sjukt explosiv och har riktigt fina händer. Men jag tror Stevensons submissions blir avgörande här, där har Guillard fortfarande en svaghet. Stevenson via submission i andra eller tredje ronden är min gissning.

Kenny Florian vs. Dokonjonosuke Mishima är en annan intressant lättviktsfight på den här galan. Florian har gått så få och så konstiga fighter så det är svårt att säga hur bra han egentligen är. Mishima är bra men han har en väldigt sliten kropp och frågan är om han kan prestera på topp längre. Jag tror iaf Florian tar det här och jag tror faktiskt han gör det på TKO stående med slag och sparkar i andra ronden.

Antoni Hardonk vs. Justin McCully är en tungviktsfight där Hardonk får en chans att visa upp sig. Han hade en fin knock senast på UFC 65 och UFC hoppas nog han kommer fortsätta visa lite bra standup här. Jag vet inte hur bra Hardonks brottning är man risken finns att McCully tar en Lay and Pray vinst. Jag hoppas och tror dock att Hardonk håller det stående och knockar McCully i andra eller tredje ronden.

Drew Fickett vs. Keita " K-Taro" Nakamura är en rätt intressant welterviktsfight. Drew Fickett har varit med länge, vunnit en del, förlorat en del. Ingen toppfighter men en bra gatekeeper. K-Taro hade ingen lätt UFC-debut mot mycket svåra Brock Larson men gjorde riktigt bra ifrån sig om jag minns rätt. Brock Larson har flyttats över till WEC av någon anlending. Men iaf, Drew Fickett blir ett bra test för K-Taro och jag tror han vinner på domslut eller en sen submission.

Kuniyoshi Hironaka vs. Forrest Petz är inte lika intressant som Hironaka vs. Joslin som egentligen var planerad men Petz är ingen sopa han heller. Men det är Hironaka jag är intresserad av här. Jag har varit intresserad av honom enda sedan jag blev ett Nick Daiz fan och såg att han hade förlorat på mot Hironaka. Sedan dess har jag sett Hironaka förlora mot Shinya Aoki, vinna över "Charuto" och förlora mot Jon Fitch. Inga dåliga killar han förlorat mot men jag vill se honom vinna också! Och det tror jag att jag kommer få se honom göra här via submission. Eller rättare sagt, jag tror han gör det och hoppas verkligen vi får se det.

Naoyuki Kotani vs. Thiago Tavares är en lättviktsmatch där jag inte har någon koll på endera fighter. Kotani är iaf en välrutinerad japan med många fighter i ZST och Thiago är en obesegrad brasilianare som tävlat mycket i Europa med tio vinster på avslut och bara ett på domslut. Kan nog bli en bra fight det också.

Wilson Gouveia vs. Seth Petruzelli är en lätt tungvikts matchning som jag inte har så mycket att säga om. Gouveia såg imponerande ut mot Wes Combs om jag minns rätt och
Petruzelli såg inte imponerande ut mot Matt Hamill. Så jag tror Gouveia tar det det här. Möjligen på submission.

Roan Carneiro vs. Rich Clementi är en welterviktsfight som jag inte heller har något särskilt att säga om. Rich Clementi är en ok fighter, tror inte han har potential att bli något mer och det finns så många bra lättviktare att han inte ens är en gatekeeper. Carneiro har jag inte hört någonting om och hans record känns inte särskilt imponerande. Ingen aning om hur det går här.

Kurt Pellegrino vs. Nate Mohr skulle egentligen varit obesegrade Wander Bragas UFC debut men istället får Pellegrino möta någon annan. Nate Mohr är inte bekräftad än men det är det enda namn jag hört ryktats. Även om Pellegrino fightats två gånger i UFC så minns jag ingen av hans fighter. Jag tror ändå han har mer erferenhet än Mohr och vinner på submission.




UPDATE: UFCJunkie bekräftar att Nate Mohr ersätter Wander Braga.

No comments: