Wednesday, August 1, 2007

WEC 29 preview

Det har varit ren öken vad gäller MMA ett tag nu känns det som, visst, det var en späckad helg för ett tag sedan men ingen utav dom galorna gav riktig tillfredsställelse, inte för min del iaf.
Cage Rage 22 var verkligen inte bra alls. Bodog fick vi inte ens se, eller? Jag har inte hittat galan iaf. Shooto: Back to our roots 4 var väll helt ok men det var inget som stod ut alls och ingen fighter som jag känner sådär lite extra för heller. K1 Heroes var bäst av dom fyra galorna men ingen av matcherna kändes särskilt spännande direkt. Men snart drar det igång på riktigt igen med massor med, på pappret, bra galor att vänta.
Här närmast har vi en liten munsbit i WEC 29 iaf som har en del intressant att bjuda på.
Fightcardet ser ut på följande sätt:

Main Card:
Carlos Condit vs. Brock Larson
Paulo Filho vs. Joe Doerksen
Stephen Ledbetter vs. Jeff Curran
Sherron Leggett vs. Jamie Varner

Prelims:

Fernando Gonzalez vs. Hiromitsu Miura
Justin Robbins vs. Antonio Banuelos
Logan Clark vs. Eric Schambari
Blas Avena vs. Tiki Ghosn
Steve Cantwell vs. Justin McElfresh

Ser inte helt fel ut om jag får säga det själv. Som en liten aptitretare på vad som komma skall liksom.

Carlos Condit vs. Brock Larson är en riktigt bra matchning. Brock Larson har verkligen imponerat och hans enda förlust är mot topprankade Jon Fitch på domslut. Med sin grymma brottning och styrka har han kört över det mesta av motståndet han mött. Carlos Condit gjorde sig känd inför en bred publik i Rumble on the Rocks 175lbs turnerning där bland annat fighters som Yushin Okami, Anderson Silva, Jake Shields, Renato " Charuto" Verissimo och Frank Trigg deltog. Han chockade dom flesta när han knockade Charuto på 17 sekunder och sedan satte Frank Trigg i en submisson på en dryg minut. Han förlorade finalen mot Jake Shields på domslut i en fight där Shields mest höll Condit nere på marken. Efter det trodde jag, och många andra också, att Condit snart skulle dyka upp i en stor organisation men så åker han på en riktigt klantig submission förlust mot Pat Healy och det hela fick vänta lite. Men nu är han Welterviktsmästare i WEC och möter en av sina tuffaste motståndare hittills i karriären med Brock Larson. Med Brocks styrka och brottning är det svårt att välja en mer spinkig fighter i Condit. Men jag gillar den typen, jag gillar Condit. Jag kör på honom. Han lyckas överleva tidigt och klarar sen allt mer av att försvara Brocks nedtagningar och straffar honom allt mer stående och vinner på en sen TKO, sub eller domslut. Jag tror det kommer bli en kanonfight som varar länge och ser verkligen fram emot den! (Nu kommer säkert Brock bullrusha Condit och mosa honom på 1 minut bara för det.)

Paulo Filho vs. Joe Doerksen är också en titelfight och det om mellanviktsbältet. Det ska bli otroligt kul att se Filho i en bur med armbågar, kommer han att använda sig av dom eller kommer han fortsätta sätta position så långt före allt annat? Doerksen är en rätt bra fighter, vinner du över honom är du BRA och det blir en bra värdemätare på Filho. Om Filho är så bra som vi alla tror han är så bör han mosa Doerksen utan allt för stora problem även om det kanske tar ett litet tag. Filho på TKO eller sub sent i andra eller i tredje ronden är vad jag tror på iaf.

Stephen Ledbetter vs. Jeff Curran är en rätt intressant bantamviktsfight. Curran är faktiskt riktigt bra och har ett riktigt bra record det senaste med vinster över bland annat Antonio Carvalho och bara en förlust på sina 16 senaste och det mot Hatsu Hioki. Ledbetter känner jag inte alls till sedan tidigare och kollar man hans record så ser man att han iofs är obesegrad men det i organisationer som Wild Bill's - Fight Night som inte direkt håller den högsta standarden. Så jag tror att Curran tar det här i rätt imponerande stil på submission.

Sherron Leggett vs. Jamie Varner är en lättviktsmatch som också är av intresse. Varner har imponerat en del i UFC, inte minst med sin dans, men har nu alltså blivit förflyttad till WEC. Leggett verkar vara en rätt tuff motståndare och vinnaren här lär fortsätta klättra på lättviktsstegen i WEC. Jag tror ändå på Varner då jag tycker han har bevisat mer än Leggett och jag tror det blir en submission i andra ronden.

Resten av cardet har jag ingen riktig koll på men det verkar vara en del intressanta killar att hålla ögonen på ändå. Hade jag haft en bekvämare datorplats hade jag skrivit mer om det men nu har jag inte det. :)
Kan säkert bli en rätt bra gala men det kommer nog mest bara vara en aptitretare inför UFC 74 som fortfarande är alldeles för långt borta!

1 comment:

Anonymous said...

Jo, Filho har ju sett väldigt stark ut i nästan alla matcher jag sett av honom i pride, jag tror han tar det med en välsvarvad submission.