Friday, September 7, 2007

GCM: Cage Force 4 preview

Men det är inte bara UFC 75 i helgen utan GCM anordnar också Cage Force 4 i Japan. GCMs Cage Force turnering har varit väldigt intressant och bra hittils. Iaf det lilla jag har sett. Cage Force 2 var en riktigt bra gala men jag har ännu inte sett Cage Force 3 för såvitt jag vet så har den inte sänts i sin helhet än. Det ska finna nått highlight paket ute men det ger mig inte så mycket. Men även om man inte kan se matcherna särskilt omgående så är det ändå något att hålla ögonen på. Vinnarna i respektiva viktklass, lättvikt och weltervikt, ska belönas med ett UFC kontrakt är det sagt men det är inte bekräftat från UFCs sida. Vi är nu framme vid semifinalerna och tanken var att hålla alla semi-finalerna på den här galan men eftersom Artur Oumakhanov gick en match i K1: Heroes där han blev tokknockad av Andre "Dida" och GCM inte låter fighters tävla så tätt inpå efter en knock så får han och hans tilltänkta motståndare Tomonari Kanomata vänta tills oktober med att göra upp om den sista finalplatsen i lättviktsdivisionen. Fullständigt card ser ut som följer:

Tetsuo Seto vs. Do Won So
Satoshi Nishino vs. Toshikazu "ISE" Iseno
Kentaro Imaizumi vs. Takeya Mizugaki
Taiyo Nakahara vs. Masahiro Oishi
Jarrod Card vs. Hiroyuki Takaya

Weltervikt semifinaler:

Yoshiyuki Yoshida vs. Akira Kikuchi
Hidetaka Monma vs. Dan Hardy
Lättvikts semifinaler:
Eiji Mitsuoka vs. Koutetsu Boku

Jag har rätt dålig koll på det här utom turneringsmatcherna men Hiroyuki Takaya går tillbaka ner till fjädervikt efter en rätt misslyckad runda som lättviktare i K1: Heroes och han säger att han vill till USA och möta Urijah Faber. Det är kul att se en bredare och allt mer internationell MMA scen där fler och fler fighters har möjlighet att tjäna pengar i sin naturligt lättare viktklass och hur olika fighters utmanar varandra. Man hör många japaner säga att dom vill till USA och WEC eller UFC och jag hoppas vi får se fler där inom kort. Lite tråkigt på sätt och vis att det blir ett och samma upplägg som dominerar men så länge jag får se dom bästa möta dom bästa blir jag nöjd! Aja, men nog babblat om det och över till turneringsfigherna.

Yoshiyuki Yoshida vs. Akira Kikuchi tror jag kan bli en riktigt bra fight. Yoshida hade en svag inledning på karriären men han har några fina vinster på sistone och har sett allt bättre ut och det är en kille att räkna med tror jag. Men mot Kikuchi tror jag inte han har så mycket att hämta. Kickuchi har 16 vinster och bara 3 förluster varav alla på domslut och det mot Shinya Aoki och Jake Shields. Förlusten mot Shields har han dessutom hämnat sedan dess och att förlora två domslut mot grappling geniet Aoki är inget att skämmas över. Jag tror Kikuchi är alldeles för rutinerad för Yoshida och jag tror Kikuchi vinner på domslut eller submission. Jag tror även att Kikuchi vinner finalen sen och jag hoppas verkligen vi får se honom i UFC nästa år.

Hidetaka Monma vs. Dan Hardy är inte lika intressant som den andra semifinalen men det ska bli kul att se om Hardy har blivit så mycket bättre. Efter att ha börjat träna i USA istället för hemma i England så verkar Hardy verkligen tagit ett kliv upp och jag tror han tar Monma utan allt för stora bekymmer här. Kanske rent av med en TKO i första ronden.

Eiji Mitsuoka vs. Koutetsu Boku är main event för kvällen och Boku är, som jag sagt många gånger tidigare, en kille att hålla ögonen på. Boku är kanske ingen avslutare av rang men han visade tidigare att han använder armbågar mycket bra och det är till en stor fördel för honom på marken. Mitsuoka är bra och inte den lättaste att avsluta så jag tror nog Boku tar det här på domslut.

Det är synd att det ska vara så förbaskat krångligt att följa det här men man får väll nöja sig med att läsa resultatet och läsa sammanfattningar från folk som var på plats.

No comments: