Thursday, September 13, 2007

K1 Heroes GP Finals preview

På lördag är det som sagt EliteXC: Uprising som ser bra ut men redan på måndag är det dags igen för då är det K1 Heroes GP Finals. Vinnaren i årets lättviktsturnering ska krönas och det är en hel del intressanta matchningar utöver det också. Jag tycker själv att det är synd att dom har semi-finalerna och finalen samma kväll, det blir väldigt sällan bra. Jag tycker det hade varit bättre att ha semi-finalerna nu och sen ha finalen på Dynamite-galan som hålls på nyårsafton. Men men, nu är det som det är och det ska bli riktigt kul att se ändå. Kultar "Black Mamba" Gill är skadad och ute ur turneringen, han ersätts av Andre "Dida" som knockade Artur Oumakhanov på förra galan.
Låt oss ta en titt på det fightcard det handlar om:

Turneringsfighter:
Semi-Final 1: Gesias "JZ" Calvancanti vs. Vitor "Shaolin" Ribeiro
Semi-Final 2: Caol Uno vs. Andre "Dida" Amade
Reservmatch: Kazuyuki Miyata vs. Harvey Harra
Övriga:
Takenori Sato vs. Kenji Nagai
Takahashi Wataro vs. Tashiro Nishiuchi
Dong Sik Yoon vs. Zelg Galesic
Ikuhisa Minowa vs. Kevin Casey
Melvin Manhoef vs. Fabio Silva
Sergei Kharitonov vs. Alistair Overeem
Kazushi Sakuraba vs. Katsuyori Shibata
Norifumi "Kid" Yamamoto vs. Bibiano Fernandes
Final: "JZ"/"Shaolin" vs. Uno/"Dida"

Om vi börjar med semi-finalerna och då Gesias "JZ" Calvancanti vs. Vitor "Shaolin" Ribeiro så tycker jag det är en riktigt riktigt spännande matchning. "JZ" är precis på gränsen till topp 10 och regerande mästare då han vann turneringen förra året. "Shaolin" har vinster över fighters som Tatsuya Kawajiri, Joachim Hansen och Mitsuhiro Ishida. Men det var några år sedan och efter det att han förlorade rematchen med Tatsuya Kawajiri och blev av med Shooto-bältet så lämnade han organisationen för att fightas på andra ställen. Det var snart tre år sedan och sedan dess har han inte mött någon motståndare av rang öht. Han har visat att han har potential att vara en av dom absolut bästa lättviktarna i världen men det var ett tag sedan han faktiskt bevisade det. "JZ" blir hans tuffaste motståndare sen just förlusten mot Kawajiri för tre år sedan. Jag tror att det kommer bli en riktigt bra match och jag hoppas att "Shaolin" är redo att ta sig an eliten i viktklassen igen. Jag tror också han är det och tar det här på en submisson i andra ronden.

Den andra semi-finalen Caol Uno vs. Andre "Dida" Amade är också ganska intressant då jag har mycket svårt att veta var jag har dom båda. "Dida" har imponerat med sina händer men då har han inte direkt mött toppstrikers dom gånger jag sett honom. Uno är tuff, kan ta mycket stryk och är aldrig ofarlig. Det är svårt att veta hur bra Dida är då man inte sett honom pressas öht och det Uno har sett lite segare ut på sistone. Väldigt svår match att förutse tycker jag, jag har faktiskt ingen aning. Antingen så fortsätter "Dida" imponera och tar ut Uno på en relativt tidig TKO, eller så Uno som Uno gör och vinner på en lite senare submisson eller domslut. "Dida" är fortfarande ganska orutinerad så jag tror att Uno tar det här.

Reservmatchen Kazuyuki Miyata vs. Harvey Harra framstår mest som ett sätt att garantera att någon av dom ordinarie går vinnande ur hela turneringen även om någon blir skadad. Miyata som mest är känd för att blivit knockad av "Kid" med att flygande knä på 4 sekunder ser jag som favorit i den här matchen, troligen via submission.

Takenori Sato vs. Kenji Nagai och Takahashi Wataro vs. Tashiro Nishiuchi är öppningsmatcher för galan och jag ser dom som helt ointressanta.

Dong Sik Yoon vs. Zelg Galesic däremot ska bli helkul att se. Yoon har efter MMA-debuten mot Sakuraba där han blev knockad på under en minut sett allt bättre ut. Jag minns inte riktigt men mot Takimoto har jag för mig att han gjorde bra ifrån sig och att jag hade honom som vinnare. Men att som koreans judoka vinna över en japansk judoka i Japan på domslut behöver du göra något alldeles alldeles extra. I sin tredje match gick han tiden ut mot "Rampage" och dom flesta snackade om hur kass nya "Rampage" var så var jag mest imponerad av Yoon, han gjorde den matchen jävligt bra. Matchen med Murilo Bustamante minns jag faktiskt inte alls, helt glömt bort. Men vid det laget så var det ganska klart att han troligen var världens bästa MMA-fighter utan en enda vinst. Sen mötte han då senast Melvin Manhoef och efter att ha fått ordentligt med smörj i första ronden tog han och vann den matchen med ett mycket fint armlås. Jag var grymt imponerad över hur tuff han var och hur han höll sig så behärskad hela tiden. Galesic har å sin sida imponerat mycket med sin mycket fina standup men han är väldigt begränsad på marken. Jag tror Manhoef var en tuffare motståndare för Yoon då Manhoef är så oerhört explosiv och stark medans Galesic är mer av en teknisk striker. Jag tror Yoon fortsäter imponera och tar det här på en submission i första eller andra ronden. Heja Judo!

Ikuhisa Minowa vs. Kevin Casey är "Minowamans" debut i Heroes och han möter Rickson Gracie tränade Kevin Casey. Jag har ingen koll på Casey men jag tror Minowa är rutinerad nog att ta det här på ett eller annat sätt.

Melvin Manhoef vs. Fabio Silva lär bli en actionspäckad fight där jag tror Manhoef vinner på TKO i första eller andra ronden.

Sergei Kharitonov vs. Alistair Overeem är då en rematch där Kharitonov har chans att hämnas på Overeem innan dom blir träningspartners när Kharitonov börjar på Overeems gym Golden Glory i Holland efter det här. Men jag tror faktiskt inte han får det. Kharitonov har inte sett bra ut det sista och verkar inte ha mycket mer i tanken än Overeem så inte ens det övertaget tror jag att han har. Overeem är bra stående och jag tror han har bra räckvidd på Kharitonov, framförallt då han använder sparkar mycket bättre. På marken tror jag Overeem klarar sig bra från sin rygg och om han hamnar ovanpå så tror jag han är riktigt farlig. Overeem har dock en något suspekt käke och han har blivit knockad av riktigt lustiga slag och sparkar från konstiga vinklar. Men om inte det händer så tror jag han tar det här på en TKO i andra ronden.

Kazushi Sakuraba vs. Katsuyori Shibata ger mig mest sorg. En av min stora hjältar och en av dom som fick mig att älska sporten i Sakuraba har inte sett bra ut på sistone och det är mest tragiskt att se en stjärna tyna bort på det här viset. Jag tror Shibata har en hyfsad chans att vinna det här ändå men jag hoppas Sakuraba tar det på en underhållande submission.

Norifumi "Kid" Yamamoto vs. Bibiano Fernandes känns inte överdrivet spännande även om det alltid är kul att se "Kid" i ringen. Fernandes må vara hur duktig som helst på submission grappling men det här är MMA och då räcker han inte till mot "Kid". "Kid" på TKO i första eller möjligtvis andra ronden.

Finalen tror jag alltså kommer stå mellan Vitor "Shaolin" Ribeiro och Caol Uno och jag tror den vinns av "Shaolin" på submission.

Tror det här kan bli en riktigt underhållande gala och matchningarna i Heroes har fortfarande en bra bit att gå innan man känns helt seriösa men dom blir allt bättre.

No comments: