Sunday, September 9, 2007

UFC 75: Champion vs. Champion recap

Vilken kväll, vilken gala, vilken titelfight! För min del så gjorde UFC 75 något som inte dom senaste UFC-galorna gjort och det är att den levde upp till mina förväntningar! Jag tycker det var en riktig kanongala med mycket underhållande och bra fighter. Visst, det var sorgligt att se Crocop, det var skrattretande att se Bisping belönas med domslutet, det var tråkigt att se Sakara underprestera än en gång, men vet ni va? Jag skiter i det. Jag väljer att fokusera på det positiva istället. Kongo gjorde en skitbra match och jag tycker det är sorgligt att så få pratar om det utan alla verkar snacka om att Crocop var kass och borde lägga av. Crocop har två förluster på raken, det behöver inte betyda så mycket. Kongo är BRA och hans träningscamp inför den här fighten var det bästa han haft. Äh, mer om allt sånt senare när jag går igenom fight för fight.
Jag såg själv galan live via mma-tv strömmen men jag såg om galan idag och då såg jag TV4 Sports sändning och måste säga att jag blev positivt överraskad. På många lät det som att Paulo och Ian Roberto var kommentatorer sända rakt ifrån helvetet. Jag tycker dom gjorde ett bra jobb med att förklara för nya tittare vad det handlade om och även om jag har mina invändningar mot både det ena och det andra så tycker jag överlag dom gjorde ett bra jobb. Själva produktionen blev inledningsvis hysteriskt rolig då det såg ut som att Paolo dubbade Mike Goldberg och det var några gånger där man inte visste om man skulle lyssna på intervjun eller det Paolo och Ian babblade om. Nu såg jag galan med reklamavbrotten bortklippta men jag fick ändå känslan av att timingen med dom kunde varit bättre. Vad tyckte ni om TV4 Sports sändning? Sen kan man tycka att det var klantigt och orutinerat gjort av UFC att lägga en gala i Europa när det är EM-Kval i fotboll, tror dom förlorade en hel del på det faktiskt. Framförallt vad gäller att skaffa nya fans. Om någon råkar se en så här stor och bra gala så finns chansen att dom blir intresserade. Men nu var nog dom flesta oinsatta möjliga fans upptagna med att se på fotbollen istället. Äh, gud vad jag babblar! Låt oss ta itu med fighterna på galan istället.

Kvällen inleds med Houston Alexander vs. Alessio Sakara som känns som en ganska given öppningsfight. Jag pratade mycket innan om hur jag var nyfiken på båda två och det enda vi fick svar på var att Sakara fortsätter underprestera. Sakara har ruggig talang och potential men hans käke och framförallt hans taktik håller ju inte ens amatörnivå. Alexander visar hur grym han är på att utdela skada i klinchen med både knän och slag. Det är fortfarande allt för tidigt för att dra några ordentligt slutsatser om hur bra han är men jag måste säga att jag verkligen ser fram emot hans nästa fight, vem han än må möta. Sakara ser jag faktiskt också fram emot att se igen, han har en plats i UFC även om han aldrig kommer leva upp till sin potential.

Sen fick vi se Paul Taylor vs. Marcus Davis där Taylor visar att han är klart bättre än vad jag trodde. När han dominerade "Crocota" var jag imponerad men trodde nog att det mer handlade om att jag på förhand överskattat Crocata. Taylor hanterade det här bra och sänkte Davis med en fin, vältajmad helt oväntad spark mot huvudet. Han följer upp bra men här var det Davis som imponerade riktigt stort på mig. Det är championhjärta på att hålla sig så lugn och samlad när man är så nära på att bli avslutad. Mycket mycket bra av domaren att se det och låta matchen fortsätta. Davis vänder på steken och har grym ground and pound tills Taylor försöker komma loss och fastnar i ett armlås. Det är sjukt, att Davis, en nolla från den andra säsongen av The Ultimate Fighter som man aldrig trodde man skulle få se igen har utvecklats på det här viset. Nu har han 10 raka vinster och det ska bli intressant att se vad han har att erbjuda i den späckade welterviktsdivisionen.

Efter två snabba avslut hade man tid att klämma in en prelim och då valde dom Anthony Torres vs. Jess Liaudin där vi fick se fransmannen Liaudin dominera. Nu verkade det iofs som att Torres tyckte Crunkiltons gameplan mot "Razor" Rob verkade som en bra idé att imitera men jag tar ingenting ifrån Liaudin för det. Det är jävligt intressant att se en fighter som Liaudin som har ett rätt dåligt record i grunden, byta till ett bättre gym och börja fokusera mer allvarligt på sin träning och sen helt plötsligt blomma ut och bli som en helt annan fighter. Flera lovande Europeér borde lära av Liaudin och lämna sitt gym och dra över till ett bra gym i USA och ta sitt game till en annan nivå. Ett annat bra exempel på någon som gjort det är Dan Hardy som också hade ett rätt dåligt record mot oimponerande motstånd men som verkligen har tagit sig till en helt annan nivå och är med sin vinst i onsdags i final i Cage Force turneringen. Liaudin plockar iaf en fin TKO vinst här mot Torres och det ska bli kul att se om han fortsätter utvecklas i fortsättningen.

Sen börjar det dra ihop sig med Mirko "Crocop" Filipovic vs. Cheick Kongo där iaf jag hade väntat mig att se en revanschsugen "Crocop" skugga sitt byte. Men man märker tydligt att Kongo har läst på sin läxa och inte tänker spela "Crocop" i händerna. "Crocop" vinner ändå första ronden klart men han gör inte direkt mer skada. I andra och tredje ronden tar Kongo över allt mer och använder sin räckvidd mycket effektivt. Han pressar Crocop och låter honom inte komma i rytm och så fort Crocop försöker kliva in och attackera så greppar Kongo tag i honom, pressar upp honom mot buren och straffar honom med tunga knän. Crocop såg allt blekare ut och har sagt att han skadade ett revben tidigt i matchen. Och inte konstigt då att Kongos sparkar och knän mot kroppen tog ordentligt. Kongos brottning såg bättre ut än väntat men han ser fortfarande helt clueless ut när han blir lagd på rygg. Jag är lite kluven till vem jag vill se Kongo möta härnäst. Det är sagt att vinnaren här skulle möta Nogueira men då tror jag man räknade med att "Crocop" skulle vinna och även om Nog vs. Kongo är en tajmingsmässigt väldigt bra fight då båda är nära contenderstatus så undrar jag om det är en stilmässigt bra fight. Kongo behöver fortsätta utvecklas på marken innan han tar sig upp till den nivån. Men jag tycker nog ändå att det är en bra fight som jag hoppas vi får se. Och jag hoppas att "Crocop" kommer tillbaka och tycker allt snack om att han borde lägga ner är allt för överdrivet. Finns många tungviktare kvar för honom att möta och jag tror fortfarande att han kan komma tillbaka. Det var ju bara ett år sedan han såg bättre ut än någonsin.

Kvällens main event närmar sig och vi har bara Michael Bisping vs. Matt Hamill kvar innan det blir av. Jag vet inte vad jag ska säga om själva fighten, jag har nog aldrig sett en så dominant ringkontroll som den jag såg av Hamill i den här fighten. Enda gången han inte stod i mitten och jagade efter Bisping var när han låg ovanpå Bisping på marken. Hamills boxning var klart bättre än tidigare men det förvånar mig ändå att han med den tekniken han visade upp kunde få Bisping så ur balans. Man märkte att Bisping tränat en hel del nedtagningsförsvar och försvar mot ground and pound vilket han var väldigt bra på men han verkar inte alls ha räknat med att Hamill skulle kontrollera den stående delen som han gjorde. Hamill låste också upp Bisping mycket bra och matade på med uppercuts. Nu tycker inte jag att det helt så ensidigt som många verkar tycka. Domslutet var helt fel och skrattretande galet. Men det var inte så absurt som många verkar tycka. Bispings slag gled igenom mer än man först tycker och träffar Hamill mer och hårdare än man tror. Men trots det så ser jag inte hur man kan ge Bisping två ronder. Visst, han tog sig stående och försvarade några nedtagningar, men det var ju inte så att Hamill hade någonting emot det. Han gjorde mer skada stående än på marken. Men om man ser det som poäng till Bisping så blir det inte ett lika absurt domslut. Jag tror nog Bisping gör klokast i att gå ner till mellanvikt i framtiden för jag ser inte alls hur han ska kunna matcha någon av dom starkare i divisionen. Jag ser fram emot att se Hamill igen och på sätt och vis tror jag en förlust här är bättre för honom. Han kan få mer tid att utvecklas och skaffa sig erfarenhet och vi får se vad han har att erbjuda nästa gång.

Men sen var det då äntligen dags, Quinton "Rampage" Jackson vs. Dan "Hollywood" Henderson. Och vad ska man säga, vilken fight! Det är så här en titelfight ska vara. Ge järnet från början och sen fram och tillbaka. "Hendo" började grymt imponerande och "Rampage" såg frustrerad ut men kom tillbaka och jag tycker han tog över mer och mer ju längre fighten gick. Jag dömde själv matchen 49-48 till "Rampage", en rond till "Hendo", två oavgjorda och två till "Rampage". Men det är så här en titelfight ska vara, jämn hela vägen men ändå med en klar vinnare. Jag är så trött på titelfighter där den ena fightern blir dominerad, det är så tråkigt och gör att MMA känns, vad ska jag säga, oseriöst och slumpmässigt. Här fick vi se två riktigt grymma fighters pressa varandra fram och tillbaka i 25 minuter, det är sånt här jag vill se när titeln står på spel. Båda killarna imponerade på mig här men "Rampage" såg lite mer frustrerad ut när han hamnade i dåliga lägen, men å andra sidan så vända han på det och tog inte mycket skada när han väl var där. Jag hoppas han får möta en kille till innan det är dags för "Shogun" men det är ju frågan vem det skulle vara. Jag undrar också vad som är bäst för "Hendo", i en perfekt värld skulle han gå ner och dominera mellanviktsdivisionen men han har inte sett lika bra ut där helt enkelt. Att ha dom verktygen han har och förlora mot Misaki är oförlåtligt och oförklarligt. Han är en kvalitetsfighter vilken viktklass han än väljer att fightas i och jag ser fram emot att se honom igen.

I vilket fall som helst tycker jag det här var en riktigt riktigt bra gala och det var mycket skönt för både UFC 73 och 74 lämnade mig lite besviken. Nu blickar vi framåt då det är inte ens två veckor till UFC 76 och däremellan har vi EliteXC där vi får bland annat kommer få se Iconchampen Robbie Lawler möta EXC mästaren Murilo "Ninja" Rua och Nick Diaz göra comeback efter sin THC-avstängning, K1: Heroes där lättviktsturneringen fortsätter, Minowa gör Heroesdebut och Sergei Kharitonov möter Alistair Overeem igen, UFC Fight Night 11 där Kenny Florian möter Din Thomas och Mike Swick gör welterviktsdebut. Späckat känns som ett överanvänt ord men jag kommer inte på något annat. Helt galet.

Fullständigt resultat från galan taget ifrån Sherdogs fightfinder:
1 Jess Liaudin Anthony Torres TKO (Strikes) 1 4:10
2 Dennis Siver Naoyuki Kotani KO (punch) 2 2:04
3 Thiago Silva Tomasz Drwal TKO (Strikes) 2 4:23
4 Gleison Tibau Terry Etim Decision (Unanimous) 3 5:00
5 Houston Alexander Alessio Sakara TKO (Strikes) 1 1:01
6 Marcus Davis Paul Taylor Submission (Armbar) 1 4:14
7 Cheick Kongo Mirko Filipovic Decision (Unanimous) 3 5:00
8 Michael Bisping Matt Hamill Decision (split) 3 5:00
9 Quinton Jackson Dan Henderson Decision (Unanimous) 5 5:00

15 comments:

Anonymous said...

Tungviktsklassen brukar vara så kass att titelfighten blir ojämn och tråkig, men den här gången var det riktigt röjjigt. Lite som det kunde vara i pride, när de inte bjöd in freaks.

Dock kom jag att tänka på hur bakvänt det är att både Hendo och Randy går upp en viktklass och får det lättare. Konkurensen kanske är så dålig fortfarande, eller också var de förra champsen (Sylva och Wanderlei) kassa/skyddade.

Anonymous said...

Blev positivt överraskad av Brödernas kommentering. Jag var rädd för att Paolo skulle vara helt clueless och förstöra allt. Så blev det inte utan de var ganska roligfa ibland.

Dessutom är det så skönt att slippa Goldbergs konstanta okunniga skitsnack.

EriksMetalBlogg said...

Mirko såg ju riktigt bra ut... tills han fick ett brytet revben och 3-4 knän i ballarna. Tycker det är för tidigt döma ut han.

Anonymous said...

jag är rätt besviken på galan. de två första matcherna var bra, sen vart det Hamillmatchen som var riktigt bra men sen kom domslutet och då vart jag så jävla förbannad att jag inte kunde njuta av de andra matcherna. min respekt för ufc sjönk rejält. snacka om ett korrupt domslut. Jävla Bisping..Nolla! Förlåt mina aggressioner/ Mvh Torsten

Anonymous said...

Sjuk stämning där! För er som missade denna chans att uppleva en gala live säger jag bara, TA ER I KRAGEN OCH ÅK NÄSTA GÅNG DET KOMMER TILL EUROPA! Jag vet att jag ska göra allt för att komma till nästa Europa-gala! Värsta är väl att inget fightcard kan mäta sig med detta, var väldigt roliga matcher enligt mig!

Kvällens shocker var ju dock beslutet för Bisping, flera av engelsmännen vi pratade med på läktaren höll med om att Hamill skulle haft den matchen, även fast de var grymt jäviga. Hjärtat deras var tillfredställt, hjärnan sa något annat dock.

Lite besviken på Crocops framträdande, Kongo gjorde visserligen en bra match och använde clinchen väldigt effektivt. Ballbreaker-knät var något som sände stora susningar genom publiken av sympatismärtor :D.

Titelfighten var precis som du sa väldigt underhållande. Det svängde ofta men magkänslan sa 49-46 alternativt 48-47 Rampage. En värdig vinnare. Henderson tror jag gör bäst i att gå ner till mellanvikt och visa vad han går för. Om han menar att han gärna skulle slåss mot Rampage även om han var större ska han ju inte ha några problem att ta sig an 20 lbs lättare killar också ;).

Kvällens paratens kan ges att enda som mätte sig med jublet vid Bispings entré var när Randy visades på storbildsskärmarna, tala om en omtyckt man!

PS. Har en rätt skön bild på Rampage på vägen ut från arenan. Visserligen bara tagen med mobilkamera (Nokia N95) men ändå nice. Någon intresserad? ;)

Anonymous said...

jag och polarna tyckte faktiskt att Crocop påminde om BJ mot Hughes och spekulerade i brutet revben. verkar som om vi inte var helt fel ute.

Mattias S said...

Angående Bisping vs- Hamill, det var verkligen inte så dåligt domslut som dom flesta verkar tycka. I andra ronden träffar Hamill inte alls lika bra som i första ronden och många av Bispings slag glider igenom och träffar. Jag tycker själv att Hamill borde vunnit men man får se dåliga domslut då och då, så är det bara. Jag tycker inte detta var mycket sämre än flera andra.

Johan: Ja, jag tycker också det är allt för tidigt att döma ut honom.

Unknown said...

brödernas kommentarinsats får godkänt. Paolo är ju alltid en kul kille. kanske överdrivit skrikig ibland. men man kanske får förstå det lätt överdrivna engagemanget med att det deras första stora jobb med en ufc-gala.
vet någon mer detaljer om tv4sports planer med att följa mma??

Anonymous said...

tycker TV4 Sport sändningen var riktigt bra om man ser det från deras perspektiv: de försöker få "svennen" intresserad. Då kan man skippa pre-snacket och lite annat godis för att det inte ska bli så långt mellan matcherna. Självklart ser jag hellre orginalsändningen men tycker det var riktigt bra av tv4.

och oo vad sur jag o farsan blev på bisping domslutet... om det itne ahde varit i england så hade resultatet varit det annorlunda. Tycker så synd om Hamill, så coolt att han är döv också :)

Anonymous said...

Helt off topic men när ska UFC signa Hellboy Hansen!?

Unknown said...

Vad kul med en seriös mmablogg på svenska. Tanken har slagit mig att starta en några gånger men nu ser jag ingen anledning. När det gäller UFC 75 kan man kanske tänka sig att Mr.White väljer att matcha upp Herring vs. Cro Cop för att på klassiskt ufc-manér få bort en av två underpresterande?

Anonymous said...

Skulle vara otroligt intressant att se post-fight presskonferansen där brittisk press skall ha frågat Bisping om han verkligen tyckte att han vann. Hittar den inte någonstans och har inga fakta kring det. Kan någon som vet fylla i eller kanske länka? Sjukaste domslutet någonsin och det låg ju i organisationens intresse i allra högsta grad att Bisping vann. De vill ha framgångsrika fighters i fler länder för att exportera UFC så det var knappast någon slump. / Mats

Mattias S said...

Jag har inte letat jättemycket men jag har inte sett postfight presskonferensen någonstans.
Sen står jag absolut fast vid att domslutet inte alls var så dåligt. Jag har Hamill som vinnare men jag är inte direkt upprörd.

Anonymous said...

Letat vidare lite och UFC.com har en bra och intressant artikel om Bisping Vs Hamill som är en skön läsning om man blev upprörd över domslutet. Det sägs bland annat att en rematch är en no-brainer för White och båda fightersarna / Mats

Mattias S said...

Anonym: Angående Hansen, Hansen har sagt att han vill till WEC och tävla som fjäderviktare. Men såvitt jag vet har han inte hört något ifrån dom. Men det är vad han vill och hoppas på just nu iaf.
Jag hoppas vi får se det snart!