Friday, September 21, 2007

UFC 76 preview

Det var då själva fan vad tätt galorna kommer just nu, man hinner ju knappt smälta den ena innan det är dags för den andra. Men men, inte för att jag klagar inte. Eller ok då, lite klagar jag. För snart kommer det ett lite längre uppehåll och jag undrar om man inte kunnat lägga det lite mer utspritt istället. Men UFC 76 har på pappret ett fantastiskt main card. Det enda jag saknar är ett riktigt tung main event. Visst, Liddell är deras största stjärna fortfarande och jag tycker inte Jardine är en så dålig motståndare. Men om man ska ha en matchning som bygger på att båda kommer från förödande förluster och man ska ta reda på vem som studsar tillbaka så är det inget som lämpar sig som main event. Ett main event ska ha mer på spel än så tycker jag. Men om man lägger ihop betydelsen av alla main card matcherna så väger det tungt! Liddell vs. Jardine om tillbakastudsen, "Shogun" vs. Forrest som test för "Shogun", Sanchez vs. Fitch om contenderstatus, Nakamura vs. Machida om toppranking i UFC och Griffin vs. Tavares om att klättra på lättviktsstegen. Relevanta spännande och bra matchningar rakt igenom om ni frågar mig. Undercardet ser lite blekt ut men det har sina poänger det också antar jag. Fightcardet är som följer:

Main card:
Chuck Liddell vs. Keith Jardine
Mauricio Rua vs. Forrest Griffin
Diego Sanchez vs. Jon Fitch
Kazuhiro Nakamura Vs. Ryoto Machida
Thiago Tavares vs. Tyson Griffin

Prelims:

Diego Saraiva vs. Jeremy Stephens
Rich Clementi vs. Anthony Johnson
Christian Wellisch vs. Scott Junk
Michihiro Omigawa vs. Matt Wiman

Chuck Liddell vs. Keith Jardine ska inte vara något snack om saken. Jardine är en rätt bra fighter i divisionen men hans skulderslag ska inte vara några större problem för Chuckan. Jag tror Chuck kör sin vanliga taktik och knockar Jardine i andra ronden. Men oj vad jag är orolig för att Chuck förlorar, det vill jag verkligen inte se. Inte mot Jardine. Jag hade hellre sett honom förlora mot Rashad eller så, men usch, inte Jardine! Det får inte hända!

Mauricio "Shogun" Rua vs. Forrest Griffin gör mig lika orolig som föregående matchning, "Shogun" får inte förlora! Jag tror att Forrest har bra mycket större chans än Jardine då han matchar upp bättre med sin motståndare. Forrest är riktigt stor för divisionen och "Shogun" är ganska lite, framförallt kort. Forrest är också klart underskattad på marken där "Shogun" egentligen har sina bästa egenskaper. Om Forrest kan hålla avståndet, hantera klinchen bra och ta det till marken när det passar och undvika Ruas submissions, så ja, han kan bli farlig här. Men jag tror "Shoguns" snabbhet och fantastiska övergångar kommer bli avgörande. Jag tror också han kommer visa upp ett par ruggiga armbågar som kommer sätta skräck i resten av divisionen. Men jag är ändå orolig både här och i Chucks match, vill inte se favoriterna förlora.
Men "Shogun" på TKO eller sub i tredje ronden är vad jag tror på här.

Diego Sanchez vs. Jon Fitch tror jag kan bli kvällens fight. Jag är ett stort fan av båda två och bestämde mig för att heja på vem som visade sig vara underdog i matchen och trodde då självklart att det skulle bli Fitch men när oddsen kom ut så är det Fitch som är favorit. Inte så konstigt kanske då han har 13 raka vinster och Diego kommer från en förlust men jag blev ändå lite förvånad. Det som jag tycker gör Fitch så bra är dels hans brottning som är riktigt bra men framförallt hur han blandar upp det och använder sin brottning och stående teknik tillsammans. Till skillnad från t.ex hans träningskamrat Josh Koscheck som antingen brottas eller slåss. Han glider inte från det ena till det andra lika bra. Fitch positionerar sig också bra på marken för att utdela mycket skada. Men på marken tror jag ändå det är Diego som har övertaget. Även i hans kanske senaste och kanske sämsta fight någonsin så visade han hur fantastisk han är där genom att på 10 sekunder ta ryggen på Koscheck. Mot Karo Parisyan och Nick Diaz visade han verkligen hur grym han är i övergångarna och i positionerna. När det tumlas runt så lyckas han alltid på ett eller annat sätt hamna i en bättre position. Båda dom här killarna kan gå för fullt i tre ronder utan problem tror jag och det är synd att det här inte är fem ronder. Jag tror det kommer gå till domslut där Sanchez vinner ett tight men klart domslut pga av fantastisk teknik på marken. Shit alltså, jag kan knappt vänta på den här!

Kazuhiro Nakamura vs. Ryoto Machida är riktigt spännande den också. Nakamura har bra och ständigt förbättrande stående fighting och han pressade "Shogun" stående till den grad att "Shogun" fick jaga nedtagningar hela tiden och hans judo är det inget fel på. Machida har en väldigt bra stående teknik som är väldigt effektiv även om den är ganska tråkig. Han använder sin snabbhet för att få in ett par träffar och cirklar sedan bort innan motståndaren hinner kontra. Jag tror Nakamura måste komma in nära och låsa upp Machida i klinchen, använda lite dirty boxing och kanske ett snyggt judokast och ta det till marken. Men Machida är inte lätt att få grepp om inte. Väldigt spännande matchning och jag hoppas faktiskt på Nakamura. Machida är nog favorit ändå men jag säger Nakamura på domslut.

Thiago Tavares vs. Tyson Griffin tror jag kommer bli en riktig kanoninledning på galan med högt tempo och fantastisk teknik på marken. Tavares har riktigt riktigt bra submissions men jag tror Griffin är för stark, för duktig och har för bra uthållighet för att fastna i någon av dom. Jag tror också det är Tavares enda chans att vinna det här. Jag tror Griffin är bättre stående, om än inte med mycket, och genom att vara bättre brottare hålla sig överst större delen av fighten så Griffin på domslut i en riktigt bra fight tror jag.

Mycket domslut men jag tror inget kommer bli särskilt tråkigt. Undercardet har jag ingenting att säga om så det skippar jag. Ska bli jävligt kul att se alla dom här matcherna på lördag, ser verkligen fram emot varenda en på main cardet och så brukar det inte riktigt vara. Även om galorna hållt riktigt hög standard på sistone.

8 comments:

Lars said...

Som vanligt så har jag en punters utgångspunkt...


Jag hoppas verkligen att Shogun åker på pisk. Gillar Forrest stil både i ringen och utanför. Dessutom fick jag spelat Forrest till 5ggr degen, på tok för högt i min mening, borde ligga runt 4ggr.

Gillar inte Jardine, men Chuck hör inte till favoriterna heller. Mina pengar ligger på Jardine till 4.5 ggr pengarna, borde ligga runt 3.8.

Gillar verkligen inte Diego, men inte heller Fitch. Jag hoppas dock Diego vinner, mest för att jag tycker Fitch är överhypad. Tycker inte han har övertygat så som vissa andra tycker. Spelade Diego tidigt till 2.21, på tok för högt. Oddset är nere i runt 2.10, borde vara runt 2.0 enligt mig så jag ser det som 50/50

Nakamura är rejäl underdog mot Machida. Nakamura har mött riktigt bra motstånd och har några fina vinster. Han har ju dock problem med att avsluta sina matcher. Machida via domslut är troligast men jag har pengarna på Nakamura till 3.71ggr, borde ligga runt 3.

Jag hoppas Tavares vinner sin fajt, oddsen lockar dock inte. Tycker precis som många andra att Griffin förlorade mot Guida, hoppas den förlusten kommer här istället.

Lars said...

Kan tillägga att de flesta spel lagts via Betfair som faktiskt har en minimarknad för UFC.

Alltid varför said...

Shogun får inte förlora - så många intressanta matcher skulle försvinna. Jag tycker dock att Shogun är överskattad, och jag tror att Forrest kommer få honom att se sämre ut än väldigt många hoppats. Shogun via poängseger, gissar jag. Jag hoppas dock att Shogun dominerar Forrest i clinchen, drar iväg någon knasspark och klappar ut honom med något imponerande lås.

Chuck måste också vinna - annars blir matchen mot Wanderlei inte särskilt intressant.

Spelmässigt håller jag med dig, lars - bra odds på Forrest, Jardine och Diego.

Nakamura är en intressant matchning för Machida. Machida är expert på att få motståndaren att se klumpig ut, men jag ser inte att han lyckas med det mot Nak, som är hård som granit och fullständigt orädd. Machida till 1,36 (nuvarande odds på Betfair) är löjligt lågt.

Lars said...

Jag fick folk att köpa 1.35 på betfair på Machida, dock inga större mängder :p

Lars said...

Sitter och väntar på livesändningen av invägningen :). Alltid något man kan snappa upp, vem som ser ut att vara i grym form etc.

Anonymous said...

jag tror på nakamura. märkliga odds i den fighten

Geniet said...

Tror att Diego kommer dominera Fitch. Forrest känns inte omöjlig och ger dessutom bra pengar...

Skönt att läsa att det är fler som ogillar Jardine..knock i första!!!

Anonymous said...

jag gillar inte jardine så mycket heller men jag hatar chuck. jardine by flying atomic butt drop