Tuesday, October 23, 2007

Tittarsiffror för UFC 77 på TV4 Sport

Jag var lite nyfiken på att se hur många som faktiskt satt uppe och tittade på galan och jag trodde inte det skulle bli särskilt många. Det visade sig att det inte var så många heller, 5000 personer enligt mms. Men när det gäller så låga siffror tror jag att osäkerheten är väldigt stor.
Man mäter tittarsiffror genom att cirka 1000 personer i hela landet har en box hemma hos sig som registrerar vad dom tittar på. Varje sån tittara representerar sen 5000 personer kan man säga. Det är inte så enkelt då det är massa statistiska formler och målgrupper och grejer inblandat, men om man hårdrar det kan man säga det. Jag vet inte exakt hur dom går tillväga för att få en mer korrekt bild av program som har få tittare då det diffar så himla mycket beroende på om det är rent av ingen med box som tittar eller om det är några stycken.
Men iaf, en officiell siffra på 5.000 personer som sitter uppe från klockan 4 på morgonen tycker jag är en hyfsad start. Vi får se hur det utvecklas i framtiden då vi kommer få se mycket mera UFC på TV4 Sport i framtiden.
På Fredag klockan 22 sänds reprisen av galan och det ska bli kul att se vad den får för tittarsiffror.

Källa: mms.se

9 comments:

Anonymous said...

för det första så e det väl bara ca 50pers i hela landet som har tillgång till tv4sport tyvärr, bara där går det snett.
sen hade vi nog fått se en stor skillnad om galan varit i england t.ex. så tiderna hade blivit lite mer humana.

Mattias S said...

TV4 Sport finns ju i comhems grundutbod som nås av 1.8 miljoer hushåll så den nås ju av ganska många ändå.
UFC 75 som sändes på human tid hade 20.000 tittare.
Ska bli kul att se vad reprisen får för siffror som sagt.

Lars said...

Och då krockade det ändå med Sveriges landskamp i fotboll, annars hade vi nog sett helt andra siffror.

Anonymous said...

apropå ingenting så var jag inne och kollade mmaweeklys rankings. ser lite märkligt ut tycker jag. dom låter shogun och chuck stå kvar som 2 och 5 trots förluster, speciellt i chucks fall. sen låter de serra ha förstaplatsen i ww, baserat bara på vinsten mot gsp. lite inkonsekvent där. aningen går man på vem som slagit vem och då borde shogun och chuck vara mycket lägre på listan eller så har man ett lite bredare spektra och då borde inte serra vara rankad som 1. jag brukar ju klaga på dina rankings men du är ju i alla fall konsekvent :)

Anonymous said...

räkna istället alla i vårt avlånga land som laddar hem galan från nätet dagen efter istället. Då är vi uppe i många tusen fler än som sitter och kollar LIVE på natten mellan lör-sön.

Anonymous said...

skulle vara fint om någon kunde orka maila tv4sport och fråga om de inte kan köra med UFC kommentatorer istället för de svenska, iaf när eventet är live. Var verkligen skit att höra de, valde dock se på tv4sport pga bättre bild än stream.


Optimalt hade varit om det är först vanliga UFC kommentatorerna och sedan dagen efter runt 14 svenska om de nu måste ha de.

Anonymous said...

som ovan skribent skrev så laddar nog de flesta fans ner det istället.
så gör i alla fall jag och mina kompisar som följer mma.
jag hade dock inte gjort det om galan varit sänd på kvällen istället så man kunde kört det som en helkväll.
eller om det hade sänts en repris kvällen efter direkt klockan 20.00 typ, då hade jag också valt att se det så.
hard to beat men det är samma grej som musikindustrin möter, det är helt enkelt enklare att ladda hem.

Anonymous said...

Jag kollade galan live på tv4. Dels för att den är maxat att se det live o dels för att "stödja" tv4 när de väl gör någonting bra.

Visst, Paolo med bror gör lite missar och man tappar lite intervjuer (dessa kan man ju se dagen efter när man väl laddat ner det hela). Men det är ju galet nice att man i lilla Sverige får se detta gratis i utbyte mot att kolla på lite reklam.

Gillar dock iden med att de som är uppe så sent skulle kunna få se den med Goldberg o Rogan (så kan Paolo få sin skönhetssömn) och sen kör de galan med svensk dub dagen efter eller så. Detta skulle ju oxo kunna innebära att de kan pausa i reklampauser så man får se den kompletta galan med alla intervjuer.

Anonymous said...

Jag liksom MÅNGA andra, väljer att ladda ner galorna från internet, för att vi inte står ut med Paolo.

Är överraskad över att så många tittade på sändningen.

Trodde att dem skulle tappa mer än 75% av tittarna efter det katastrofala val av kommentator.