Sunday, October 21, 2007

UFC 77: Hostile Territory recap

UFC 77: meh är ett annat namn man skulle kunnat använda. Det var inga matchningar som jag verkligen såg fram emot på förhand men det var några stycken som jag hoppades på skulle leverera bra underhållning, det blev väll sådär.
Det var egentligen ganska bra fighter men dom saknade det där lilla extra, dom saknade nerv och spänning även om dom var bra annars. Det var också första galan på bra länge då jag faktiskt var rätt ute med dom flesta av mina förutsägelser. Men det är en klen tröst när det inte blir spännande. UFC 78 ser dock betydligt bättre ut även om det är det sämsta main eventet på jag vet inte hur länge. Jag valde att se galan på TV4 Sport eftersom kvaliteten är så mycket bättre än på andra sätt att se det Live. Jag tycker Ian och Paolo sköter sig riktigt hyfsat och det känns som dom blivit bättre från förra gången. Fortfarande en del saker som behöver bli bättre med tajming och framförallt tycker jag Paolo ska lägga ner blogsnacket. Min största invändning mot TV4 Sport produktionen är att dom lägger reklamen över post-fight intervjuerna! Varför i helvete gör man på det viset?
Låt dom prata färdigt och visa reklamen sen. Det är alltid massa snack mellan fighterna som är mycket mindre intressant än intervjuerna efter fighterna. Jag förstår inte varför dom gör på det viset. Men men, nog tjötat om det och över till fighterna.

Alan Belcher vs. Kalib Starnes gick nästan exakt som väntat. Starnes verkar ha blivit starkare mentalt då han inte gav upp trots att han bröts ner av Belcher. Men Belcher är klart bättre stående och är rätt duktig när det kommer till grapplingen också så jag såg inte riktigt hur Starnes skulle vinna det här. Belcher använde sig av stående armbågar väldigt bra och öppnade upp ett riktigt ruggigt cut i pannan på Starnes och det var mest en tidsfråga innan domaren skulle bryta. Starnes rök också ihop med sin ringhörna då dom klagade på honom efter att läkaren brutit matchen och utbrister: "Don't you fuckin do that to me, I told him I wanted to fight, he told me he saw my skull, fuck you!". Jag har hört en hel del skit om Starnes ringhörna och av det jag har sett verkar det vara välförtjänt. Verkar som att Starnes borde be dom dra och hitta ett nytt gäng som stöttar honom ordentligt istället. Fin vinst av Belcher och han visar att han verkligen är BRA, men hur bra? Tror inte han kommer bli en titelutmanare direkt men han är ett bra tillskott i divisionen.

Eric Schafer vs. Stephan Bonnar var jag kanske lite väl kritisk mot i min preview. Dom visade båda upp fina grappling tekniker i första ronden där Schafer hade det mesta övertaget. Men även om han hade övertaget gjorde han inte så mycket med det. När det i andra ronden var omvända roller så matar Bonnar på med slag efter slag och domaren kliver emellan. Bonnar är rätt bra, han kommer nog inte klättra särskilt högt men han är en bra gatekeeper som sätter dom flesta på prov. Jag undrar om vi inte kommer få se en rematch med Jardine snart, det verkar som en bra matchning med tanke på hur divisionen ser ut just nu.

Alvin Robinson vs. Jorge Gurgel gick ungefär som väntat. Det lille matchen var stående fick Robinson bättre utdelning tyckte jag men det var på marken fighten avgjordes. Gurgel visade upp underbar BJJ teknik i första ronden och kontrollerade Robinson totalt. Hur många fina passeringar som helst och han tog dominant position efter dominant position. Men precis som jag sade i min preview så utnyttjar han det inte i MMA. Han utdelade ingen som helst skada och hade aldrig Robinson i ett farligt läge. Robinson är bra så man kan väll säga att han undvek lås och skada väldigt bra samtidigt som han hela tiden fick tillbaka Gurgel i sin guard innan han fick något uträttat istället för att klaga på Gurgel. Men jag tror det var en kombination. I andra ronden var det Robinson som fick övertaget och då såg vi direkt vilken skillnad det är. Han matade på med slag och bröt ner Gurgel totalt. Fick in många rena träffar och jag trodde flera gånger att han skulle avsluta men Gurgel är tuff och ger inte upp i första taget. Tredje ronden såg likadan ut, Robinsin i Gurgels guard matandes slag. Gurgel använder inte sin guard defensivt alls och det straffar sig. Han hade en del fina offensiva försök men om man samtidigt blir slagen hårt i ansiktet är det svårt att avsluta ett armbar försök. Jag tycker dock Robinsin borde försökt sig på att passera och komma till en mer dominant position åtminstone ett par gånger. Men bra match av Robinson ändå som vinner på enhälligt domslut och får 10-8 i tredje ronden vilket vi inte ser så ofta men som jag är glad över att vi får se mer av.

Tim Sylvia vs. Brandon Vera blev inte alls som jag väntat mig. Väldigt besviken på flera saker. Boremastern Pat Militech hade en gameplan för Sylvia som gick ut på att klänga på och trötta ut Vera mest hela tiden. Det var ju effektivt men ack så tråkigt. Vera verkade dock tycka om det för när han hade chansen att ta sig därifrån gjorde han det inte och det var ofta han själv sökte upp klinchen. Sylvia får oförtjänt mycket skit men lite ska han kanske ha, han får ta och fightas snart igen alltså. Men jag tror det Pat Militech som till stor del ligger bakom den nya tråkiga Sylvia. Tidigare i hans karriär var han väldigt aggresiv men har blivit allt mer avvaktande och taktisk på senare tid. Det är ju vinna som är det viktigaste så jag dissar honom inte helt men nu är det snart nog. Men som sagt så var Vera lika ointresserad av att hålla avståndet. Jag var mycket besviken på Veras rörelse och försvar. Tyckte han blev väl plattfotad och stillastående och den där guarden med att hålla händerna sådär förstår jag mig inte på alls. Frågan är när han bröt handen och det förklarar kanske varför han ville fightas i klinchen istället. Ändå en bra vinst för Sylvia som visar att han hör hemma i toppen. Enhälligt domslut för Sylvia där en domare gav Sylvia en 10-8 rond vilket känns helt absurt.

Rich Franklin vs. Anderson Silva blev dock precis som jag väntat mig. Franklin kommer ut och ser riktigt bra ut. Väldigt bra distansboxning och träffar ganska bra. Men Anderson ser inte ett dugg oroad ut utan showar och bjuder på fest med en uppsjö olika tekniker. Franklin ser livrädd ut när han hamnar i klinchen men han tar sig därifrån utan större problem den här gången. I slutet på första ronden knockar Silva Franklin men Franklin räddas av gong-gongen och kan återhämta sig. Men det är bara en tidsfråga innan Silva landar med något och det dröjer inte länge innan ett knä landar som Silva följer upp och domaren bryter matchen. Franklin gjorde precis vad han skulle göra, han var förberedd på allt han skulle och han gjorde en riktigt bra match. Han hade bra distansboxning, han tog ner Silva, han undvek klinchen bra och hade bra rörelse och fotarbete. Ändå blev han totalt uppläxad och krossad igen om än inte riktigt lika brutalt. Franklin har en väldigt svår position, han är fortfarande en av dom allra allra bästa mellanviktarna men han kommer inte besegra Anderson Silva. Så vad ska han göra? Det finns inte nog med mellanviktare att utmana både honom och Silva och vad ska han då göra? Bara möta lägre rankat motstånd? Svårt. Vem ska bli nästa utmanare till Silva? Han ser helt ostappbar ut.
Dan Henderson verkar vilja stanna som lätt tungviktare och även om han går ner till mellanvikt så har han inte sett 100%-ig ut där med oinspirerande matcher mot bland annat Misaki x2.
Matt Lindland hade varit intressant att se och det ryktas om att han och UFC närmat sig varandra igen. Men jag ser inte att Lindland avslutar Silva och på 25 minuter ser jag att Silva får in något som avslutar Lindland.
Samma sak med Paolo Filho som jag nog ger en ännu mindre chans än Lindland.
Härnäst blir det troligen en rematch med Yushin Okami för Silva som ska bli väldigt kul att se. Men Anderson Silva är den mest dominanta mästare vi har just nu i någon division.

Bland prelimfighterna var det bara
Demian Maia vs. Ryan Jensen vi fick se på PPVn. Maia visade upp sin fina grappling teknik och även om Jensen imponerade på mig med sin fina teknik så var det inte nog för att utmana en världsmästare. Hade gärna sett hur Maia hanterade att behöva jobba för en nedtagning och kanske visa lite stående tekniker också. Svårt att avgöra hur mycket Maia kan uträtta i divisionen utan att ha sett det men det ska bli kul att se honom utvecklas.

Jason MacDonald vs. Yushin Okami gick också som väntat där Okami var klart bättre stående och när han hamnade i dominant position fick man se MacDonalds huvud studsa mot mattan. Lite småtråkigt och men ändå fin imponerande teknik, som vanligt med Okami.

Josh Burkman vs. Forrest Petz blev som väntat en hård tuff fight som Burkman vann välförtjänt på delat domslut.

Donald Matthew Grice vs. Jason Black fick inte helt oförtjänt fight of the night och Grice vann på enhälligt domslut.

En del bra fighter, en hel del relevanta utgångar men ingenting som hade riktig nerv eller spänning kan man säga för att sammanfatta UFC 77.
Fullständiga resultat taget ifrån Sherdogs fightfinder:
1 Donald Matthew Grice Jason Black Decision 3 5:00
2 Josh Burkman Forrest Petz Decision (Split) 3 5:00
3 Demian Maia Ryan Jensen Submission (Rear-Naked Choke) 1 2:40
4 Yushin Okami Jason MacDonald Decision (Unanimous) 3 5:00
5 Alan Belcher Kalib Starnes TKO (Doctor Stoppage - Cut) 2 1:39
6 Stephan Bonnar Eric Schafer TKO (Strikes) 2 2:47
7 Alvin Robinson Jorge Gurgel Decision (Unanimous) 3 5:00
8 Tim Sylvia Brandon Vera Decision (Unanimous) 3 5:00
9 Anderson Silva Rich Franklin TKO (Strikes) 2 1:07

3 comments:

Lars said...

Gurgel vafan sysslade han med, första ronden så dominerar han på marken men slår knappt ett enda slag och inte försöker han sig på submissions heller. Skönt att se att det straffade sig.


Vera vs Sylvia var tråkig som fan. Tycket det var gött att Sylvia vann för Vera valde att clincha med Sylvia vilket han inte skulle ha gjort. I slutet av andra ronden så får Vera in ett par fina sparkar och slag på distans, han skulle hållit sig till den taktiken.


Franklin såg livrädd ut i sin fight och att han hade inte kommit över traumat från den första matchen blev snabbt uppenbart. Silva imponerar på mig, mer än han gjort tidigare. Nu vill jag se Henderson vs Silva.


Skönt att Bonnar vann sin fajt. Tråkigt att Okami vann, zZzzZZzzzZZZ.

Anonymous said...

okami mot silva är väl ingen högoddsare? sen skulle jag tro att dom plockar upp filho från wec, vad fan han nu gör där. sen finns ju som sagt lindland, henderson, denis kang (minns inte hur långt kontrakt han har).

Valium said...

Förutom lite skön sw i gurgel och maia matcherna så var det ett enda långt sömnpiller.

Sylvia har väl inte varit rolig en enda gång på den här sidan millenieskiftet. Nästan så jag satte popcornen i ansiktet när han faktiskt både slog och rörde sig framåt. Var lite osäker på om han ens kunde göra det.

Vera nickade när coachen förklarade vad han skulle göra, men det måste ha varit någon sorts spasmer, för när väl ronden började så ville han bara kramas med sylvia. Han kanske tycker om långa killar helt enkelt.

Något som även en av domarna måste göra för att ge sylvia en 10-8 rond.

Franklin såg inte alls lika rädd ut som i sin första match mot silva. Men vad hjälper det, han har helt enkelt en dålig matchning mot silva och jag ser inget sätt på vilket han skulle kunna vinna mot silva, oavsett hur mycket han tränar. Total dominans!

Bonnar är bara rolig när han blir slagen. Lite oschysst kanske, men han får ju betalt för det iaf.