Sunday, October 21, 2007

Rankingsuppdatering post UFC 77 och HCF

Tungvikt:
Först bör man ju prata om det som hänt i toppen, ungefär samtidigt som jag puttar ner Fedor till andra plats och sätter Randy som #1 så kavlas ryktet ut om Randys avhopp från UFC. Randy är mycket tydlig med att han inte dragit sig tillbaka utan att det handlar om ett avhopp från UFC. Men han är under kontrakt med UFC och dom kommer inte släppa honom i första taget. Jag tror vi kommer få se fler förhandlingar där innan den soppan är utredd. Men eftersom det inte handlar om en pensionering utan bara "byte" av organisation så får toppen se ut som den gör ett litet tag till.
Tim Sylvia klättrar med sin vinst över Brandon Vera en placering och passerar Gabriel Gonzaga vars position inte är så stark.
Vera å sin sida tappar en placering eftersom en del av hans styrka låg i att han var obesegrad och passeras av Aleksander Emelianenko som dessutom fick en vinst över Dan Bobish i helgen.

Lätt Tungvikt:
Bonnar visar att han är en av kandidaterna om 20e platsen men det finns ett par till som är där och nosar.

Mellanvikt:
Anderson Silva gjuter sig fast som överlägsen etta och jag har lust att sätta honom som #2 också. För även om Franklins placering försvagas så tycker jag fortfarande den är starkare än Filhos då Filho inte alls mött det rankade motstånd man egentligen behöver för att ligga så här högt.
Yushin Okami klättrar en placering förbi Nathan Marquardt vars placering inte är särskilt stark och MacDonald ramlar ur mina rankings.
Matt Lindland och Dan Henderson tappar var sin placering pga inaktivitet i divisionen och det puttar upp Denis Kang till en 7e plats.
Jag funderade på att stryka Henderson helt men jag låter honom vara kvar tills vi vet vad han kommer att göra härnäst.

Weltervikt:
Burkman kommer med sin vinst över Petz in på en 16e plats i mina rankings.

No comments: