Saturday, December 8, 2007

The Ultimate Fighter 6 finale preview

Inatt är det alltså dags för finalen av The Ultimate Fighter säsong 6.
I final har vi storfavoriten Mac Danzig och han möter överraskningen Tommy Speer.
Som main event på galan har vi en fantastisk matchning med Roger Huerta vs. Clay Guida som om den lever upp till förväntningarna nästan är given som Fight of the Year. Tyvärr blir det ju sällan så men man kan hoppas.
Jag tycker själv att den här säsongen av The Ultimate Fighter har varit lite sådär och jag känner att jag inte alls engagerar mig på samma sätt i serien längre även om jag ser fram emot varje avsnitt så tycker jag intrigerna i huset känns allt tråkigare.
Vi ska tydligen få se stora förändringar till nästa säsong och det tror jag skulle pigga upp lite.
Men nu var det finalen det skulle handla om och fullständigt fightcard är som följer:

Main Card:
Roger Huerta vs. Clay Guida
Mac Danzig vs. Tom Speer
George Sotiropoulos vs. Billy Miles
Jared Rollins vs. Jon Koppenhaver

Prelims:

Dan Barrera vs. Ben Saunders
Matt Arroyo vs. John Kolosci
Troy Mandaloniz vs. Richie Hightower
Roman Mitichyan vs. Dorian Price
Paul Georgieff vs. Jonathan Goulet

Roger Huerta vs. Clay Guida är som sagt main event för galan och det är en väldigt intressant matchning inte bara för att den verkar så lovande utan för att båda killarna har saker att bevisa.
Huerta må ha ett grymt record och är 5-0 i UFC på bara ett år men om man tittar
närmre på hans motstånd är det en hel del rätt bra killar men ingen som håller direkt världsklass. Han har också en kontroversiell No Contest med Melvin Guillard för 2½ år sedan där Guillard vann på domslut men efter att Huerta och hans ringhörna klagat på att Guillard hade smörjt in sig blev det senare omvänt till en No Contest.
Huerta har blivit mycket bättre sedan dess men det bidrar också till att förstärka vilket frågetecken han är.
Han är riktigt grym men hur hanterar han motstånd av lite högre klass?
Det kommer Clay Guida svara på. Guida har mött flera av världens bästa lättviktare med blandat resultat. Han har även i förluster imponerat men hans vilda stil är inte bara en fördel utan har straffat sig mot bland andra Yusuke Endo där han fastnade i ett armlås. Hans stil stöter också på problem då någon gör det han gör bättre, då kan han inte ta till något annat utan han känns ganska begränsad i sin stil.
Huerta däremot tror jag har betydligt fler redskap att ta till men frågan är om han är duktig nog för att stå emot Guidas styrkor.
Jag har faktiskt ingen aning om vem jag tror ska vinna här, dels tror jag helt enkelt Guida är för bra och kan kontrollera Huerta tillräckligt i tre ronder för att vinna men samtidigt ser jag mer potential i Huerta och tror som sagt han har fler redskap som kan ge honom en vinst.
Så jag säger Huerta på submission i tredje ronden efter en fantastiskt fight.

Mac Danzig vs. Tommy Speer är finalen och även om jag har Danzig som favorit så tror jag Tommy kan bli farlig med sin brottning, styrka och storlek mot Danzig som hör hemma bland lättviktarna.
Men jag tror Danzig är bra nog och kan avsluta Tommy förr eller senare.
Jag tror han gör det i andra ronden.

Dom andra matchningarna har jag inte så mycket att säga om men jag tror det kommer bli en underhållande gala.

6 comments:

Lars said...

För den som vill spela så finns det ett fint odds hos Pinnacle Sports. Koppenhaver till 2.04 mot Rollins, där Koppenhaver enligt mig skall vara favorit, ger honom 55-57%.

Rollins såg riktigt dålig ut under Ultimate Fighter, även om det sägs att han har bra BJJ (brunbältad). Tyckte Warmachine gjorde det bra och var riktigt nära att vinna sin match. Det som talar mot Warmachine är hans psyke, får han bara ordning på det tror jag han vinner denna.

Lars said...

Tar en till till den 29e December, ett riktigt bra spel det här. Sokoudjou till 2.34 mot Machida också det hos Pinnacle Sports. Jag ger Sokoudjou 50-51% och det är riktigt högt värde här.

Lars said...

Btw vart kan man se galan live?

Mattias S said...

Det var inte mycket mer än ett år sedan Sokoudjou förlorade mot Glover Taxiera och han är fortfarande ett mycket större frågetecken än Machida.
Jag kanske har nog Soko runt 35%.

Mma-tv kommer sända galan på alla möjliga vis tror jag.

Anonymous said...

Vi vet alla att "Farmboy" kan slå vem som helst. Inte ens en klockren armbar uppföljd av en triangle kan stoppa denna grabben. Go Tommy go!!! //T

Lars said...

Hoppas någon tog chansen att spela Koppenhaver, fanns 2.13 att få ett par timmar innan galan :)