Tuesday, May 15, 2007

Shooto: Back To Our Roots 3 preview

På fredag är det dags för Shooto: Back To Our Roots 3 och det är en väldig massa bra matchningar som väntar, framförallt en Shooto lättviktstitelfight mellan Takeshi Inoue och Akitoshi Tamura och en match mellan Antonio "Pato" Carvalho och Hatsu Hioki är det som fångar mitt intresse. Sen tycker jag den mycket långa och spinkige nykomlingen Shinya Murofushi verkar kunna bli något spännande.
Tyvärr har jag för dålig koll för att kunna bjuda på en så bra och fyllig preview som jag hade velat men en liten snabbkoll kan vi ta iaf.

Så här ser uppställningen ut:

Shooto titelfight lättvikt, 65kg-
"Lion" Takeshi Inoue vs. Akitoshi Tamura

Antonio "Pato" Carvalho vs. Hatsu Hioki
Kenji Osawa vs. Marcos Galvao
Koetsu Okazaki vs. Atsushi Yamamoto
Masashi Yozen vs. Akihiko Adachi
Masatoshi Abe vs. Daniel Otero
Shinya Murofushi vs. Kenichi Sawada
Hayate Usui vs. Eiji Murayama
2007 Shooto Weltervikt 70kg- Rookie Tournament semifinaler
Ishibashi Aroi vs. Kunio Nakajima
Oni Ani vs. Koichi Taguchi
2007 Shooto Lättvikt 65kg- Rookie Tournament kvartsfinal
Naohiro Mizuno vs. Yoshiki Noguchi

Till att börja med har vi då titelfighten mellan "Lion" Takeshi Inoue och Akitoshi Tamura som jag faktiskt har dålig koll på. Dom håller båda två var sitt shooto bälte i samma viktklass. "Lion" Takeshi håller den mer prestigefyllda World Champion Titeln medans Tamura håller Pacific Rim titeln men det är bara Takeshis bälte som står på spel. Tror det kan blir en riktig kanonfight och jag tror "Lion" Takeshi kommer imponera stort här precis som han gjort ända sedan han vann den lediga titeln i rematchen mot Antonio Carvalho. Titeln lämnades ledig av Alexandre Franca "Pequeno" Nogueira då han duckat Gilbert Melendez i över ett år och inte försvarat sin titel. Titeln var då ledig och "Lion" Takeshi Inoue mötte Antonio "Pato" Carvalho i en rematch där han tidigare förlorat på majoritetsdomslut men vann på TKO efter bara lite dryga 3 minuter.
Jag tror Takeshi tar det här i imponerande stil.

I nästa matchning ser vi Antonio "Pato" Carvalho möta Hatsu Hioki på sin väg mot ännu en chans på titeln och kanske en rubbermatch med Takeshi. Men vägen dit är inte enkel då Hioki inte är att leka med, 12-1-1 i record och håller fjäderviktstiteln i TKO som han förtjänat genom att besegra Mark Homonick två gånger. Han har också en vinst i Pride över Jeff Curran som i sin tur har en vinst över Carvalho. En mycket mycket intressant match och jag tror den kan bli hur bra som helst, den match jag ser fram emot allra mest faktiskt. Carvalho är en riktigt skön kille och en grym fighter och Hioki har imponerat på mig mot framförallt Homonick och Curran. Jag tror dock Carvalho tar det här i en mycket tuff och tät fight.

Sen har jag varit imponerad av Shinya Murofushi som med sin mycket långa och spinkiga kropp är väldigt underhållande att se på. Senast på Shooto: Back to our Roots 2 vann han med ett mycket fint knä som han knappt behövde lyfta för att träffa hakan på sin motståndare. Jag är nog lite svag för långa spinkiga fighters tror jag, Nick och Nate Diaz, Kendall Grove med flera är alla lite favoriter hos mig.

Sen är det fler matcher som ska vara intressanta men jag har som sagt för dålig koll för att säga något eget om det hela. Den här galan är startskottet för en helt galen period som inte verkar ha uppehåll förrens halvvägs in i Juli då det verkar bli en liten paus igen.

No comments: